חוק הפריימריז אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק המפלגות (הוראות מיוחדות לעניין בחירות מקדימות לתפקיד חבר הכנסת), של חבר הכנסת דוד אמסלם.

הצעת החוק מציעה הסדר שיאפשר למועמדים בבחירות המקדימות לתפקיד חבר הכנסת מקורות מימון ממלכתיים למימון הוצאותיהם, כאשר מועמדים שהם נבחרי ציבור המכהנים בממשלה או בכנסת יזכו למימון מאוצר המדינה של הוצאותיהם בגובה תקרת ההוצאות המותרת מחד, אך לא יורשו עוד לגייס תרומות או לקבל הלוואות כלשהן למימון הוצאות כאמור מאידך. להבדיל, מועמדים שאינם נבחרי ציבור יוכלו לקבל הלוואה מאוצר המדינה למימון התמודדותם בבחירות המקדימות שסכומה יהיה עד תקרת ההוצאות המותרות באותן בחירות, וזאת במקביל לאפשרות לגייס תרומות, כאשר ההלוואה כאמור תהפוך למענק בכפוף לתנאים מסוימים, ובמידה ויחלו המועמדים לכהן בכנסת בתוך שנה ממועד הבחירות הכלליות לכנסת. לבסוף, מוצע לקבוע כי סיעה שנבחרה לכנסת היוצאת אך בתקופה זו לא קיימה בחירות מקדימות לתפקיד חבר הכנסת תהיה זכאית לקבל לאחר הבחירות לכנסת תוספת למימון הוצאות הבחירות שלה בסך 50,000 שקלים חדשים עבור כל מנדט שבו זכתה בכנסת היוצאת.

בדברי ההסבר נכתב: "מערכות הפריימריז הרבות שנערכו בישראל מלמדות כי לצד היתרונות הרבים הנובעים משיטה זו, השיטה סובלת גם מליקויים ומכשולים רבים. אחת הביקורות הנוקבות ביותר הנוגעות לקיום שיטת הפריימריז, נוגעת להיבטים הכספיים של הפריימריז, לרבות מימון, קבלת תרומות והגבלת הוצאות.

שיטת הפריימריז כרוכה בהוצאות רבות על מועמדים המבקשים להתמודד בבחירות אלו ולכן, שיטה זו מעניקה יתרון למועמדים בעלי אמצעים. מועמד אשר רוצה להתמודד בפריימריז, יצטרך להשקיע בכך עשרות ואף מאות אלפי שקלים. בהיעדר מימון ציבורי להתמודדויות פנים-מפלגתיות, הדבר מעניק יתרון למועמדים אמידים או לכאלה שיש ביכולתם לגייס כספים רבים, ובכך מונע ממועמדים שידם אינם משגת, להתמודד בבחירות אלו.

כמו כן, לפי שיטה זו, מועמדים רשאים לגייס תרומות, תחת ההגבלות המפורטות בחוק. ואולם, תלות של מועמדים בבעלי הון לשם קבלת תרומות יוצרת קשר לקוי בין בעל ההון לבין נבחר הציבור אשר קיבל ממנו תרומה נדיבה במהלך מסע הבחירות, ולכן עלול לחוש כלפיו מידת מה של מחויבות לאחר היבחרותו.

מטרת הצעת חוק זו היא להתמודד עם הקשיים המפורטים ולקבוע מנגנונים שונים להתמודדות עם קשיים אלו."

ח"כ דוד אמסלם (ליכוד): המשמעות של החוק היום היא שבמפלגה כמו הליכוד, כמעט 45 אלף איש נותנים צ'קים לח"כ כדי שיתמודד בפריימריז. בז'רגון שלי זה נקרא שוחד על פי החוק. צריך לנתק את ההון מהשלטון חבר כנסת לא אמור לפגוש בשום תחנה תורמים.

זה חוק חשוב לחיזוק הדמוקרטיה ולמלחמה בשחיתות. זה חוק שטוב למדינת ישראל.

ח"כ מוסי רז (מרצ): ח"כ אמסלם אתה נכס לאופוזיציה. אתה מוציא עשרות אלפים מצביעים כנגד הממשלה והחקיקה המושחתת והכסף למקורבים. פוליטיקאי יכול לאסוף תרומות בצורה מסודרת.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בעיקרון אני מבינה את הצורך שהמימון יגיע מהמדינה ולא מתרומות. שני דברים אני לא מבינה, איך זה מעודד כניסת כוחות חדשים? והשני, למה מפלגות שאין להן פריימריז שולחות ידן לכיס הזה, למה צריך לממן את מי שאין לו בחירות מקדימות? זה נראה שהכוונה טובה התוצאה די גרועה.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) יש אווירה של נטו בחירות, כולם מתפנקים. גם לחברי כנסת מכהנים – מגיע פינוק. הוחלט להיטיב עמנו. חברי הכנסת של הליכוד צריכים להתכונן לפריימריז. יש לנו את הכח נעביר הצעת חוק שנצ'פר את עצמנו. תהליך החקיקה הוא ניצול לרעה של הכסא שאתם יושבים עליו.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) קשה להאמין במה אנחנו מתעסקים ובמה אנחנו לא מתעסקים. הנכים, דוחות העוני לזה אין כסף. לחלק לחברי כנסת יש לנו? בשביל זה עושים עוצר נסיעות? נמצא הדבר שבשבילו לקרקע את חברי הכנסת לארץ.

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אני שואל את חברי הליכוד, המצע שלכם הוא לפי חברי המרכז של הליכוד? אנחנו מספר אחד בעוני! הכנסת היתה צריכה להישאר לדבר על זה עד הבוקר, במקום זה אנחנו אומרים לאזרחי ישראל לשלם את הצ'ק. עד היום היה ניתן לקבל תרומות מבוקרות, אתם צריכים להמציא פטנט חדש? חברי המרכז אומרים; גם סידרו לנו יום חופש ועכשיו מסדרים לנו גם כסף.

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) החוק הזה הוא חוק חשוב. אם לא היה צדקנות וטהרנות הייתם מצביעים בעד. אם לי היה פריימריז כנראה לא הייתי נבחרת, כי אין לי כסף. נכון, אפשר לעשות שינויים ואכן יעשו.

ח"כ יואב קיש (הליכוד) חייב להודות שיש בחוק כמה דברים שדעתי לא נוחה. נותנים כספים לסיעות בהם אין בחירות מקדימות, זה נראה הסדר פוליטי עם ריח רע מאוד ואני מניח שזה יתוקן. מורידים את סף המימון זה יכול להביא לכך שאנשים יעברו על החוק. מהות החוק היא האם עדיפה שיטה של תרומות נמוכות מול שיטה שיש מימון ממשלתי מתקציב המדינה ולמנוע את הקשר של תורם עם ח"כ. לשניהם יתרונות וחסרונות.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) החוק הזה הוא חוק מושחת. גם היום מי שמקבל תרומות הוא מושחת. רוב ראשי המועצות שנבחרים מממנים את זה מהון עצמי ולא מתרומות. אורן חזן בקריאה ההתנהלות של לפיד היא מושחתת. ח"כ ילין חוק שמשלמים זה שוחד. אנחנו ישרים ולא נסכים לקבל את השוחד הזה. אני אומר למרצ אתם אלה שמתקזזים עם ש"ס – תתביישו לכם.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) יש בעיה במערכת הקיימת, יש בעיה בפריימריז. אמסלם  מיליון שקל אתם מקבלים בלי שיש לכם מפלגה. ח"כ לביאבחוק יש אפליה בין חברי כנסת מכהנים לחברי כנסת חדשים שאינם מוכרים. היקף המימון הציבורי לבחירות, הוא הכי גבוה באירופה, אתה רוצה להוסיף? זו קנייה של אצבעות בכספי ציבור. צריך לתקן אבל לא באמצעות חוק מעוות. אתם משחדים את המפלגות שאין בהם פריימריז ב 50 אלף לראש?!

ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני) ח"כ לביא, לעמוד פה ולהטיף לנו? אתם מפלגה לא דמוקרטית, לפחות שבו בשקט ואל תטיפו לנו מוסר. במקומכם הייתי יוצא עכשיו מהמליאה ושותה קפה כשמדברים על דמוקרטיה. מסכים שיש בעיה בגיוס כספים ובתלות בבעלי הון ואת זה צריך לתקן. יש בחוק שתי טעויות; הכוונה לחלק כסף למפלגות בחינם. בחוק הזה מקשים על מתמודדים מבחוץ, החוק צריך לתת פתרון גם למתמודדים מבחוץ שלא מצליחים.

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) סליחה שאני מדבר בגוף שלישי, נכנסתי אל אנשים כדי לגייס תרומות. הייתי אחוז אימה. לשנורר באופן בלתי משכנע. חייב לאמר שאם אתה מצליח לגייס תרומות מאנשים שתומכים בדעותיך זה אומר משהו. יש משהו נכון בחוק צריך לנתק הון משלטון. אבל החוק מחלק כסף ציבורי ידי ירעדו עם אתחוב את ידי לקופה הציבורית לממן את מסע הבחירות שלי. וזאת לנוכח תופעת השחיתות הפושה.

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) העישון הוא גורם המוות מספר אחת בישראל. 20 מתים מידי יום. ההתמכרות לטבק היא זו הפוגעת בזכויות אדם. קורא לממשלה להתגייס למאבק בעישון.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) רוצה לחזק את ידי המציעים הבאים ממקום נכון. הדבר איננו שונה ממימון מפלגות. ההתנגדות לא באה ממקום אמיתי. אנחנו מבוקרים שאין אצלמו פריימריז, אצלנו לא מחליט אדם אחר לנו יש גוף בלתי תלוי לא מפלגתי שרואה את הדברים נכוחה – זה המודל הנכון. הבעיות הקשות יותר הם לא במימון אלא במחויבות יותר מאוחר בפעילות של חברי הכנסת תחת לחצים כבדים.

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אם החוק נועד כדי למנוע שחיתות אז למה כדי להעביר אותו צריך לקנות את המפלגות שאין בהן פריימריז – זה שוחד.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) בא נדבר על המוסר הכפול שלא צריכים לעשות שום דבר אלא רק ללקק מהבוקר עד הערב, לחייך ליושב ראש המפלגה שלהם. עומד פה ח"כ וצועק שהחוק מושחת, ושוכח את השחיתות אצלו בבית, הרי לפיד ממנה את הרשימה בסלון מביתו מבלי לקחת בחשבון, כישורים או יכולות אלא רק לפי מי שיכול ללקק. עדי קול שרק העזה לפצות פה הוא זרק אותה הביתה. חלילה ומישהו יעז ללכת כנגד המנהיג.

מצעד הבושה הוא המצעד בו הולכים פוליטיקאים אל בעלי הממון. החוק צודק ויפנה המון זמן חשוב לעסוק בציבור.

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) כשהצעת החוק נולדה ראיתי בה נקודת אור. יש תלות בין הון לשלטון, הרצון לתרומות הוא צורך הישרדותי. התמודדתי בפריימריז ואני מכיר את היתרונות והחסרונות בשתי השיטות. אבל, ברגע שהכנסתם את סעיף השוחד לסיעות שאין בהם פריימריז, אם הצעת החוק תפסיק את השוחד ותיצור איזון בהון ושלטון ובנוסף תדאג לשוויון ולא תיתן עדיפות לחברי כנסת מכהנים. מצד אחד לא יממנו כל זב חותם, ומצד שני לא לסכן רק מי שאינו חבר כנסת.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אנחנו מפלגה קטנה עם פריימריז עם איזון עדין בין דמוקרטיה למניעת שחיתות. אולי בקואליציה הבינו את הבעיה של הקשר בין הון לשלטון. היה אפשר להפעיל בקרה יותר משמעותית בגיוס כספים מעבר למותר. החוק הזה אמור לעלות למדינה כ – 39 מיליון שקל! אפשר לעשות עם הכסף הזה המון דברים. החוק יאפשר לאנשים שהגיעו בטעות לכנסת להגיע שוב.

ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) יש בחוויית הפריימריז משהו מדהים, אנשים יכולים להיכנס ולשכנע משהו שלא היה יכול להיות בשום דרך אחרת. אי אפשר לקחת את זה מהשיטה. אבל יש גם צד אחר, זה עולה המון כסף. בהצעת החוק יש התמודדות עם הנושא, לפתור אותך מלהיות חייב למי שתרם לך. ולכן נשאלת השאלה מה עושים. העובדה שמפלגות שאין בהם פריימריז יקבלו כספים – על מה?! זה מה שמונע מאיתנו לתמוך בחוק

ח"כ אורלי לוי אבקסיס נדרשים להצביע על החוק שבאה לנתק את המחויבות של הנבחר מבעל ההון. אנשים צריכים להשיג כסף. מסתבר שבשביל להיות נבחר ציבור לא מספיק שתהיה לך אג'נדה, אם לא הגעתה מהקסטה הנכונה הסיכויים שלך נמוכים או שתתחנן לפני בעלי ממון וביום מן הימים יגיעו ויבקשו תמורה. יש בחוק חורים רבים. איך נבדוק עמידה בסטנדרטים? החוק נותן שוחד למפלגות שאין בהן בחירות מקדימות, מאיפה יש לזה כסף?

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) לכאורה החוק הוא חוק יפה ומגביר את הדמוקרטיה במפלגות הדמוקרטיות ואף מסייע לאזרחים להתמודד לכנסת. כל אחד שהתמודד יודע את היתרונות ובראשם ביטוי אמתי לרצונם של חברי המפלגה. נכון זה הזמנה להשפעה אבל אנחנו יודעים לעמוד על שלנו ולא להיכנע. מי שלא יודע, לא ראוי להיות בבית הזה. הדבר הגרוע בחוק הוא אותו תשלום למפלגות שאינן מקיימות פריימריז.

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) ראש הממשלה מדבר על זה שיש לנו ארץ נהדרת, אך הפגם היסודי הוא המערכת הפוליטית, הוא אתם. זו הבעיה המרכזית של המדינה. כל מה שמושחת מתחיל בפריימריז, ארגזים, קבלני קולות ועכשיו אתה רוצה שאנשים שלא חולמים להצביע לליכוד יממנו את הפריימריז שלכם.

לא מספיק שיש לכם שיטה מושחתת אתם רוצים גם לא לעבוד ושיממנו לכם את זה. יש רגע  שאזרחי ישראל אומרים לעצמם עד כאן.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) מפלגות שאין בהם פריימריז – מה זה הקומבינה הזו. קוראת לכל חברי ראשי המפלגות שאין בהן פריימריז – לא להיות שותפים לקומבינה. זהו כספם של אזרחי ישראל שלא מגיע להם שבשביל כמה אצבעות ייקחו להם את הכסף. אל תגעו בכסף הזה

השר צחי הנגבי (הליכוד) בקשתי לדבר כח"כ כי לדעתי החוק הזה הוא חוק פסול. יכול להבין את הכוונת הטובות של יוזמי החוק. עובדה היא שהשיטה הזו נהוגה בכל המפלגות הדמוקרטיות בעולם ולא קיימת שיטה כזו שהציבור מממן בחירות בתוך מפלגה. עושים את זה ל 37 חכים בלבד. אבל כדי שיהיה רוב משחדים את הסיעות האחרות. לא היה חוק עם ניגוד עניינים מובנה שכזה. קשה לגייס כספים, זה מאוס זה מתיש וזה לא נעים. אני עושה את זה כבר 30 שנה. גייסתי גם 8 מיליון למימון הגנה משפטית כפי שמותר בחוק. זה יותר נעים משוד הקופה הציבורית. יש כמה אנשים שתרמו לי, אך אחד לא התדפק על דלתי. אף אחד לא ביקש דבר ואף אחד לא קיבל דבר. אני אצביע בעד החוק רק בגלל המשמעת הקואליציונית ומקווה שהוא לא יגיע לשנייה ושלישית.

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) יש עתיד ויתרה על תוספת השכר שקיבלו חברי הכנסת. אתם לא תלמדו אותנו מה זה שחיתות. היו לכם 985 אלף בוחרים ורק 96 אלף מתפקדים בפועל הצביעו רק כ- 50 אלף מתוכם רובם מאורגנים..

ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני): יש בקופה הציבורית יותר מ-40 מיליון ₪ כדי שאתם תבחרו, מה עם הנכים? כל יום אנחנו רואים אותם פה בפרוזדור, משרד האוצר אומר אין לנו כספים. פתאום אני רואה שיש לנו כספים.

יצחק הרצוג (המחנה הציוני): החוק קודם לאחר ששולם למפלגות אחרות על מנת שיתמכו בו. החוק יוצר אפליה מובנית בין מתמודדים מבפנים למתמודדים מבחוץ, ישנן הטבות למתמודדים מהבניין הזה. בעייתי עוד יותר הוא שתכניסו הרבה אנשים לחובות, כאשר אנשים יקחו את ההלוואה ולא יבחרו הם יוותרו מול שוקת שבורה ואף אחד לא יתן להם עזרה כי הם לא יבחרו.

ח"כ יריב לוין, שר התיירות (הליכוד): נדמה לי שאף אחד לא חולק על הצורך בחוק מימון מפלגות, כולם מבינים את הצורך בו, והחשש מערבוב של הון ושלטון. שיגיד לי מישהו שאין לו שום מחויבות לאדם שטרם לו, ולכן מה שנכון למפלגות נכון בדיוק לחברי כנסת המתמודדים בפרימריז, כי התלות באדם הבודד בתורמים לו כסף היא תמיד תהייה בעייתית. החוק הזה הכרחי אולי כדי לשים חסם לקשר ההון שלטון החזק ביותר המשפיע על הבניין הזה.

ח"כ דוד אמסלם (הליכוד): הרבה פעמים אני צובט את עצמי כדי להאמין למה שאני שומע. יאיר לפיד, יש לך מפלגה של בנאדם אחד. יש לך מפלגה שמקבלת כל חודש מיליון ₪ דרך מימון המפלגה שלך, וזה ממן את הנסיעות שלך לחו"ל, אתה משחק אותה כאילו את הצדיק הגדול. אצלנו רה"מ לא יכול לנסוע על חשבון הליכוד. בא תגיש דו"ח של המפלגה מה אתה עושה עם הכסף, אף אחד לא יודע. ח"כ לפיד אין לך מושג על מה אתה מדבר. ח"כ אמסלם: עזבו פוליטיקה קטנה, מי שיודע את האמת יודע שהמצב היום לא יכול להמשך, הוא לא חוקי, מבחינה נורמלית הוא לא יכול להיות חוקי.

בעד הצעת החוק הצביעו 65 חברי כנסת ו- 52 חברי כנסת התנגדו.

הצעת החוק תחזור לוועדת הפנים והגנת הסביבה להכנתה לקריאה שנייה ושלישית. 

שגית לוי,
0 תגובות