מדרג ענישה חדש לנהגים שיורשעו בנהיגה בשכרות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת משרד התחבורה לתקן את פקודת התעבורה, שנועדה להחמיר את הענישה כנגד נהגים עבריינים במסגרת המאבק המתמשך בקטל בדרכים שמוביל היו"ר כבל.

בישיבה הקודמת החלה הוועדה לדון בהצעת משרד התחבורה לקבוע מדרג ענישה על נהגים שנתפסו נוהגים בשכרות – פסילת מינימום של בין 6 חודשים ל-3 שנים בהתאם לחומרה, שיחליף את הענישה כיום של פסילת רישיון לשנתיים ללא מדרג, ובישיבה היום אישרה הוועדה את הסעיפים הקובעים את המדרג החדש. המדרג החדש שהציע משרד התחבורה ואושר כולל 4 רמות ענישה. לפי ההצעה מי שהורשע ללא דגימה צפוי לפסילת רישיון לתקופה של חצי שנה. מי שבגופו ימצא אלכוהול בריכוז של עד פי 1.5 מהמותר צפוי לפסילת מינימום של שנה, ובמקרים של נהגים צעירים, חדשים, נהגים ציבוריים ונהגים על רכב כבד בכל ריכוז אלכוהול מעל המותר. מי שבגופו ימצא אלכוהול בשיעור של יותר מפי 1.5 מהמותר ועד פי 3 צפוי לפסילת מינימום של שנתיים, ובמקרים של נהגים צעירים, חדשים, נהגים ציבוריים ונהגים על רכב כבד מרמת המינימום ועד פי 1.5 מהמותר. מי שבגופו ימצא אלכוהול בשיעור של פי 3 ויותר מהמותר צפוי לפסילת מינימום של 3 שנים, ובמקרים של נהגים צעירים, חדשים, נהגים ציבוריים ונהגים על רכב כבד אם ימצא בגופו אלכוהול בשיעור של יותר מפי 1.5 מהמותר.

עם זאת, בהתאם לדיון בישיבה הקודמת החליטה הוועדה שלא לשנות את המצב כיום באשר למי שיורשע בנהיגה תחת השפעת סמים – פסילת מינימום של שנתיים. למרות זאת, בהובלת היו"ר כבל אישרה הוועדה להרחיב את שיקול הדעת של בתי המשפט ולאפשר לשופטים לפסוק עונשים קלים יותר, בהתאם לנימוקים שירשמו בפסק הדין. נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט אביטל חן, התייחס לנושא הסמים ואמר כי היה שמח אם המקרים בהם נמצאו בגופו של נהג חומרים שכבר אין להם השפעה לא יחשבו לעבירה. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי נושא ההשפעה הוא סבוך והדבר משתנה מסם לסם וגם מאדם לאדום. היו"ר כבל ציין כי כבר כיום ישנם כ-100 אלף איש המשתמשים בטלגרס ועוד 30 אלף איש שצורכים גראס ברישיון משרד הבריאות וצריך להתייחס גם לכך. לכן הוא דרש לזמן לישיבה הבאה את אנשי המקצוע במשרד הבריאות, אך בשלב זה החליטה הוועדה, כאמור, שלא לשנות את הענישה בעבירות סמים.

נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי יעקובי, התנגד לסעיף שקבע עונש פסילת מינימום של 6 חודשים למי שיורשע בנהיגה בשכרות רק לפי מאפיינים ולא לפי בדיקת נשיפון או דם. לדבריו, אף אחד לא יודע מה הם המאפיינים שהשוטרים בודקים, אין תיעוד שהבדיקה אכן בוצעה ואי אפשר לסתור אותה בבתי המשפט. ראש מחלקת התביעות באגף התנועה במשטרה, ניצב משנה שרית פיליפסון, אמרה כי מדובר בהקלה משמעותית לעומת המצב כיום, שמאפשר פסילת מינימום של שנתיים. עם זאת בדיון התברר כי אין נוהל ברור למשטרה באשר לבדיקת המאפיינים וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר הזהיר ממקרים של התעמרות שוטרים. בעקבות זאת דרש היו"ר כבל מהמשטרה להעביר לוועדה נוהל ברור בעניין זה, אך דחה את הטענות של עו"ד יעקובי ואמר כי צריך לזכור שאנחנו עדיין נמצאים במסגרת המאבק בקטל בדרכים.

בנוסף לכך אישרה היום הוועדה גם את הסעיף הקובע כי נהג שיורשע בנהיגה תחת השפעת אלכוהול בפעם השנייה תוך שנתיים יהיה צפוי לעונש כפול – כך שמדרג הענישה נגדו יעמוד על פסילת מינימום של בין שנה ל-6 שנים. השופט חן ביקש לתת לבתי המשפט שיקל דעת בעניין זה, כך שמי שהתגלה כמכור והלך לשיקום ניתן יהיה להקל בעונשו. היו"ר כבל אמר כי עבריין שחוזר על עצמו צריך לדעת שאם ייתפס בפעם השנייה הוא ישלם את המחיר, אך קיבל את עמדת השופט חן כי במקרים בהם יש נסיבות מיוחדות, לרבות השיקום, תינתן לבית המשפט הסמכות להקל בעונש.

בתום הישיבה התייחס השופט חן להצעה שנדחתה כבר בוועדה לפיה מי שיבקש להישפט יצטרך להפקיד את הקנס לפני המשפט, וביקש לשקול להחילה בכל זאת בעבירות שבהן יש הוכחה מצולמת כמו נהיגה ברמזור אדום, מהירות מופרזת, נסיעה בנת"צ ועוד. לדבריו, ברוב המקרים האלה אנשים מנסים להעביר את הדוח לשם אחר או לצמצם את מספר הנקודות ורק מבזבזים את זמנו של בית המשפט. היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, הזכירה כי התנגדה לסעיף שמצמצם את הגישה לבתי המשפט והסתייגה מהצעתו של השופט חן מחשש לתקדים שיאפשר בעתיד להחיל הצעות דומות במקרים אחרים. היו"ר כבל אמר לשופט חן כי כדי לבחון את הבקשה ברצינות צריך לבדוק את הנתונים ולראות עד כמה הבעיה חמורה והאם הפקדת הקנס זה הפתרון המתאים. "אי אפשר להתעלם מהבעיה ומההשפעה של זה על העומס בבתי המשפט, אבל גם אי אפשר להתייחס לכך ללא הצגת כל הנתונים", אמר.

שי טלמור,
0 תגובות