2017 הייתה אמורה להיות שנת המפנה

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה ישיבת מעקב אחר יישום פרויקט "מהיר לעיר", שנועד להכשיר נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן.

כבר בפתח הישיבה הזכיר היו"ר חנין כי ועדת המשנה עוקבת כבר תקופה ארוכה אחר התוכנית, שמטרתה להוסיף עוד 217 ק"מ של נתצים בתוך הערים ועוד 113 ק"מ מחוץ לערים ובסך הכל עוד 330 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין דן, כדי לסייע ככל האפשר ליישומה בשטח. עם זאת הוא ציין כי בעוד שבנושאים אחרים ניתן לראות תוצאות בשטח – באשר לתוכנית "מהיר לעיר" המצב הוא קצת אחרת. "ב-2016 הבנו שלוח הזמנים הוא קריטי, בשל הבחירות לרשויות המקומיות הצפויות ב-2018 והחשש שרשויות יעדיפו שלא לסגור רחובות בשנת בחירות. לכן 2017 הייתה צריכה להיות שנת המפנה, ולמרבה הצער היא לא הייתה", אמר. הוא הוסיף כי צריך למצוא דרך לגרום גם לציבור לדרוש מראשי הרשויות לפרוע את הצ'ק עליו חתמו את ההבטחה להשתחרר מהפקקים ולגבות מחיר פוליטי ממי שלא יפעל לצנתר את הדרכים לטובת תחבורה ציבורית.

סגנית ראש מינהלת נתיבי ישראל במשרד התחבורה, הילה חדד חמלניק, אמרה כי ביציאה לדרך דובר על כך שהשלמת הפרויקט תארך 5 שנים ועדיין אין עיכוב מבחינת מועד הסיום. עם זאת היא הודתה כי "ישנה חלוקה אחרת של לוח הזמנים". היא הסבירה כי למרות הרצון להתקדם במהירות היו מקומות בהן נדרשה חשיבה מחדש, כאשר המטרה היא לייצר מערכת אמינה עם רמת שירות סבירה שתוכל לשנות הרגלים. ח"כ יעקב אשר, לשעבר ראש עיריית בני ברק, אמר כי הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו בעוד שנה בדיוק וחייבים להתקדם עם הפרויקט בצעדים קטנים. חדד חמלניק השיבה כי זאת השיטה שבה המשרד פועל, וככל שיש תוכנית שאפשר לבצע היא יוצאת לדרך.

ראש עיריית פתח תקווה, איציק ברוורמן, הודה כי היה האחרון להצטרף לפרויקט ואמר כי הבעיה היא שנתיב תח"צ על דרך רבין לא ישרת את תושבי עירו והאוטובוס יגיע לרחוב ז'בוטינסקי ויתקע שם בפקק – ושאל :"אז מה עשינו בזה". סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי צריך לחשוב על מעבר אוטובוסים ונתיבי תחבורה ציבורית עוד בתכנון בנייה חדשה וצריך לטפל גם במחסור של אוטובוסים ונהגים – כי אפשר לבנות עוד נתיב תחבורה ציבורית ובסוף האוטובוס לא יגיע. "שלא נמצא אשמים בהפקרת המרחב הציבורי לנתיבי תחבורה ציבורית לאוטובוסים שלא יגיעו", הזהירה. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי הוא כן מודאג מהביצוע. לדבריו, "עוד מעט נסגור שנתיים לתוכנית ובעצם בשטח לא בוצע אפילו סנטימטר אחד. לפי תכניות העבודה היינו אמורים להיות בתחילת ביצוע ב-15 רשויות ומדובר בדחייה משמעותית". הוא הוסיף כי יש תקלת תקשורת בין ראשי הרשויות למשרד התחבורה, וכי ראשי הרשויות לא יודעים שאפשר לקבל תוספת שירות במסגרת מהיר לעיר וקרא לשר התחבורה לקחת פיקוד על הפרויקט. מנכ"ל החברה הכלכלית בלוד, בן מיוסט, אמר מנגד כי עדיף לחכות עוד חצי שנה ולתכנן טוב יותר, כך שמרגע שהטרקטורים יעלו על הכביש הם לא יפסיקו את העבודה באמצע.

מהנדס התנועה של אגד, פנחס גרשון, אמר: "פעם היה 'מהיר בעיר', עכשיו יש 'מהיר בעיר' אבל מה שקורה בשטח הוא שאנחנו עומדים בעיר". הוא הצטרך לדברים של להבי ואמר כי כדי לשמור על רמת השירות הקיימת צריך לדאוג לעוד אוטובוסים, נהגים ותשתיות. חדד חמלניק התייחסה לכך ואמרה כי כולם רוצים עוד שירות אבל לא רוצים את התשתיות אצלם בחצר. מנהלת אגף ההפעלה והרישוי של תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נועה אבירם, אמרה כי קשה לממש את הכסף לטובת הרחבת השירות בגלל מצוקת המסופים.

היו"ר חנין סיכם את הדיון ואמר כי התחבורה הציבורית עוסקת בחיים עצמם ובאיך שהחיים שלנו נראים ואיך הם יכלו להיראות. "מערכת מורכבת נמדדת לפי החוליה החלשה בה, ואם חוליה אחת לא תעבוד אז נזכור רק אותה, לכן האתגר הוא לייצר מערכת שתעבור בכל החוליות שלה", אמר. הוא קרא לנציגי משרד התחבורה לבצע הערכת מצב והזכיר כי אם יגיעו למסקנה שהפרויקט תקוע בנקודה מסוימת יש למשרד את הסמכות להכריז על דרכים בגוש דן כדרכים חיוניות ולקדם את הביצוע בעצמו. "פרויקט כל כך מורכב בהחלט עלול להיתקע וכדי שזה לא יקרה הוא צריך כבר להתחיל. צריך למצוא את הדרך לייצר ב-2018 מהלך משמעותי גדול שייצר את ההבדל", אמר. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר יישום הפרויקט.

יעל צור,
0 תגובות