בקרוב סוף למבצעים הפיקטיביים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק הגנת הצרכן בכל הנוגע למבצעים או מכירות מיוחדות (מכירת סוף עונה, מכירת חיסול, או מכירה אחרת במבצע).

ההצעה נועדה לתקן את המצב כיום שבו עוסקים רבים משתמשים בכותרת "מבצע" או "SALE" לעיתים תכופות, גם אם לא ברור שהצרכן אכן מקבל הטבה או הוזלה במחיר המוצר.

היו"ר כבל אמר בפתח הישיבה כי הצעת החוק חשובה והבטיח כי היא תעבור, הוא קרא לנציגים השונים לתלות את שק הדמעות בחוץ ולא לגרום לחברי הוועדה שברון לב. במהלך הישיבה נשמעו התנגדויות רבות להצעה מצג נציגים רבים של עסקים בתחום המזון, התיירות, האופנה ועוד – והיו"ר כבל הבהיר כי "המטרה היא לוודא שמבצע הוא באמת כזה ולא 'פייק מבצע'", והודיע כי הוא לא מתכוון לנהל משא ומתן להחרגות כאלה ואחרות.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מיכאל אטלן, הסביר כי החוק נולד לאחר שהרשות איתרה בעיה של ריבוי מבצעים פקטיביים, שלא מגלמים הנחה או מגלמים הנחה פחותה ממה שמבטיחים. "זה סוג של הטעייה, הצרכן מקבל מצג שווא של כדאיות – צרכנים רואים שלטי "מבצע" או "SALE" וחושבים ששווה לקנות. להבנתנו הצעת החוק מסירה אי וודאות שקיים היום לגבי המותר והאסור בחוק והיא הפחתת נטל רגולטורי ולא להפך", אמר. עם זאת ציין אטלן כי הרשות לא מתכוונת להחיל את ההצעה במקומות שאין לכך הצדקה.

היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה וינשטוק טירי, הסבירה את עיקר ההצעה ואמרה כי לפני שבעל עסק יוצר למבצע הוא צריך למכור את המוצר במחיר הקודם במשך 30 ימים, והמבצע עצמו צריך להימשך 45 ימים.

ח"כ יעקב פרי שאל בעניין זה למה צריך שהמחיר הקודם יהיה בתוקף לחודש, ולמה אי אפשר לצאת במבצע גם יום לאחר שנקבע מחיר מסוים. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא שאל האם מבצע הוא בהשוואה למחיר הקודם אצל אותו ספק או בהשוואה למתחרים. מנהלת אגף החקירות ברשות השיבה כי הכוונה היא לוודא שמבצע הוא מבצע. הכלכלנית הראשית ברשות, בתיה גוטל, הוסיפה כי המילה "מבצע" מורידה את המוטיבציה של הצרכנים לבצע השוואת מחירים". היו"ר כבל אמר כי אף אחד לא רוצה לגרום לבעלי העסקים להפסיד, אבל התחושה היא שבחלק מהמקומות ההתנהגות היא חזירית.

נציגי איגוד לשכות המסחר, קרן חן סופר ונמרוד הגלילי, טענו כי יש סוגי מוצרים כמו רכבים או מוצרי מזון קצרי תוקף שקשה למכור אותם במשך חודש במחיר לפני מבצע. חן סופר הוסיפה: "החיוב למכור מוצר במחיר אחד למשך 30 יום ורק לאחר מכן לצאת למבצע שימשך 45 יום זאת מעורבות בוטה בניהול עסקים שנדרשים להיות דינמיים ולהגיב מהר". מאיה הרשקוביץ, נציגת ענף האופנה בהתאחדות התעשיינים, אמרה גם היא כי כולם האופנה דינמי וכל הזמן נכנסות קולקציות חדשות ולפי ההצעה לא ניתן יהיה לצאת למבצעים תכופים כי המוצרים צריכים לשבת על המדף 30 יום במחיר ללא מבצע. נציג ערוץ הקניות, עו"ד דב אברמוביץ, אמר כי ענף הקמעונאות תוסס ותחרותי והוא חייב גמישות במחירים כדי להתחרות עם יבואנים גדולים ואתרי הקניות הגדולים בעולם. מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובל, אמרה כי בענף התיירות התחרות היא מול גופים בינלאומיים שחוק הגנת הצרכן לא חל עליהם. עו"ד נופר טל, המייצגת את רשתות המזון ויקטורי וסופר דוש, אמרה: "ישראל לא מביאה הרבה מדליות באולימפיאדה אבל אנחנו בהחלט שיאני עולם ברגולציה". לדבריה, צריך להשקיע יותר בחינוך לצרכנות נבונה.

היו"ר כבל התייחס לשלל הטענות השונות שהועלו במהלך הישיבה ואמר כי הממשלה הגישה את הצעת החוק לכנסת כי גילתה כשל שוק ולא כי היא מתלהבת לחוקק חוקים בעניין הזה. עם זאת הוא הוסיף כי במהלך הדיון על סעיפי הצעת החוק תנסה הוועדה לתת מענה לחלק מהבעיות שעלו בישיבה. "אם יסתבר שיש בעיות שצריך לתת עליהן את הדעת נעשה זאת, זה בסך הכל מבצע זה לא האיום האיראני", אמר. עם זאת הוא הבהיר כי לא מדובר במשא ומתן להחרגת ענפים כאלה או אחרים. הוא סיכם את הדיון וביקש מהרשות להגנת הצרכן לבוא בדברים עם הנציגים השונים, כדי לתת מענה לחלק מהבעיות ולשפר את ההצעה ככל האפשר. "החוק מספיק חשוב כדי שנשתדל לאשרו כמה שיותר מהר", אמר.

שירי דנון,
0 תגובות