פקוק. פקוק מאוד

פקוק. פקוק מאוד.

העומס בכבישים כבר הפך מזמן למכת מדינה. הנזקים של הפקקים הם אדירים. הם קורעים לנו את הכיס, מבזבזים לנו את הזמן ופוגעים לנו בבריאות.

התחבורה הציבורית בישראל מפגרת שנות אור מאחורי העולם המפותח ואפילו מאחורי חלק מהמזרח-התיכון. בחלק מקווי הרכבת, המצב היה טוב יותר בתקופת המנדט הבריטי.

יישובים ואזורים שלמים מנותקים לחלוטין מהתחבורה הציבורית, דבר שפוגע בתושבים ומכריח אותם להשתמש ברכב הפרטי היקר והבזבזני לכל הנסיעות שלהם.

תחבורה כשירות ציבורי ולא כסחורה פרטית.

אני רוצה שנפסיק לחשוב על תחבורה במונחים של בעלות ונתחיל לחשוב על התניידות כצורך חברתי. הדרך הכי יעילה, הוגנת ושוויונית לענות על הצורך הזה היא באמצעות שירותיים ציבוריים.

ואם אנחנו חושבים על זה – תחבורה ציבורית היא הרבה יותר מזה. תחבורה ציבורית היא ביטוי לשוויון ולדמוקרטיה. הכביש, הדרך, התשתיות – מחולקות בצורה הוגנת ושוויונית יותר בין הרבה יותר אנשים כשאנחנו עוברים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית.

את מחירי הנזק התחבורתי כולנו משלמים.

הצפיפות בכבישים מאיימת על הפיריון. ההשקעה הנמוכה בתחבורה ציבורית פוגעת בצמיחה במשק. העדר תחבורה ציבורית יעילה פוגעת ביכולת של אוכלוסיות מוחלשות להשתלב בשוק התעסוקה.

אם לא נשנה כיוון, ומהר, בעוד עשור – כל ישראלי וישראלית יעמדו כל יום עוד שעה בפקקים.

תחבורה ציבורית צריכה לזרום כמו חשמל, זמינה ומהירה. התחבורה הציבורית צריכה לאפשר לכל אחד לעלות בכל מקום ולהגיע לאן שהוא רוצה. זה צריך להיות כל כך זמין וכל כך יעיל שאדם יצטרך להיות טיפש כדי לא להשתמש בתחבורה הציבורית.

את מדינת ישראל הקטנה, אפשר וצריך לחבר ברשת תחבורה ציבורית יעילה, מהירה, זולה וחכמה. תחבורה ציבורית שתפעל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. רשת של רכבות ואוטובוסים שיחברו את ישראל הקטנה מדן ועד אילת. כי אין אין שום סיבה, אבל שום סיבה, שישראל לא תהיה מהמדינות המתקדמות בעולם בתחום התחבורה.

אילן גילאון,
0 תגובות