"רכשו למרות שידעו שהשימוש אסור"

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יעקב אשר, דנה בסכנות הכרוכות בשימוש בכלי רכב ממונעים ללא רישיון, כדוגמת הקורקינט החשמלי, ההוברבורד, הרכינוע ועוד. היו"ר אשר הזכיר כי הדיון התקיים לנוכח העלייה המדאיגה במספר הנפגעים כתוצאה מהשימוש בכלים הללו, ובהמשך ישיר לסדרת הישיבות הרצופות שנועדו להתמודד עם הקטל בדרכים ולהביא ליישום דוח השימוע הציבורי שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל. הוא הוסיף כי אמנם יש רצון לעודד את השימוש בכלים החשמליים שמפחיתים מעומסי התנועה וזיהום האוויר, אבל צריך לעשות סדר בבלאגן והמשימה מוטלת על משרד התחבורה.

בפתח הישיבה סיפר גיא רותם בן ה-11 כיצד נדרס לפני 3 שנים בעת שהלך עם אימו על המדרכה, על ידי ילדה שהייתה אז בת 11 ורכבה על אופניים חשמליים. "הגלגלים עלו לי על הרגל והמנוע עשה לי חתך במצח. אני חושב שאין אכיפה מספיקה", אמר. אימו, רוני ליכט רותם, הוסיפה כי המדרכה, שאמורה להיות המקום הכי בטוח, כבר לא בטוחה. לדבריה, "התופעה הולכת ומתעצמת ואנחנו מרגישים לא מוגנים. כאמא אין לי ביטחון כשהילדים שלי הולכים על המדרכות".

ח"כ עודד פורר דרש גם הוא ממשרד התחבורה לטפל במצב ואמר: "אתם חייבים להדביק את הפער, לא יעלה על הדעת שרכב חשמלי לא יצטרך רישוי. אופניים חשמליים הם אופנוע לכל דבר ועניין ואי אפשר להסתפק רק בהגבלת מהירות. הכלים האלה חייבים רישוי והרוכבים חייבים לדעת את חוקי התנועה. חייבים גם ביטוח ואחריות". ח"כ פורר אף טען כי החקיקה מנותקת מהמציאות וקרא למשרד התחבורה לתקן זאת. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר מנגד כי כבר נעשתה הסדרה שהעלתה את הגיל המינימלי מ-14 ל-16 וכי לא צריך להוסיף עוד רגולציה כשיש בעיות אכיפה. הוא הוסיף כי בכל העולם אין רישוי וישראל אימצה את הגישה האירופאית בנושא. ח"כ פורר השיב לו ואמר: "אם כל החוקים בישראל וכל התשתיות בישראל היו כמו בעולם אז התשובה הייתה מתקבלת. אתם מפקירים את האנשים האלה לגורלם רק בשביל להגיד שבעולם זה לא ככה".

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, אמרה כי כל הכלים החשמליים, בהם הקורקינט האופניים וההוברבורד, אסורים בשימוש לילדים מתחת לגיל 16. היא הוסיפה כי מה שמדאיג הוא שמי שרוכש את הכלים לילדים הצעירים הם דווקא ההורים, ומסקר שערכה הרשות עלה כי 70% מההורים ידעו עוד לפני הרכישה שהכלים אסורים בשימוש לילדים מתחת לגיל 16 אבל רכשו אותם בכל זאת ועשו סוג של חוזה עם הילד. "ההורים רוכשים את הכלים לילדים במודע, למרות האיסור", אמרה. היא הוסיפה כי רוכבים כל קורקינט חשמלי מחויבים לחשוב קסדה בכל גיל. "לשמחתנו שלומית מלכה יצאה בשלום למרות שלא חבשה קסדה, אבל במקרה הזה יש חובה בכל גיל. לגבי הוברבוד אין חובה והדרישה שלנו היא לתקן זאת", אמרה. לדבריה, חובת חבישת קסדה צריכה לכול בכל הגילאים. היא הוסיפה כי הרשות דורשת מראשי הרשויות להפעיל את הסמכות שניתנה להם לאפשר לפקחים לאכוף את החוק.

יו"ר האיגוד לנוירוכרורגיה, ד"ר זאב פלדמן, אמר כי קסדות מפחיתות ב-88% את עוצמת הפגיעה ומצילות חיים. נציג המשטרה, סגן-ניצב אילן ידגר, אמר כי האכיפה עלתה בצורה ניכרת מ-5,230 דוחות ל-9,647 דוחות שעיקרן בגין נסיעה על המדרכה.

מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות ונציג מרכז השלטון המקומי, איתן עטייה, אמר כי 37 עיריות כבר הכשירו פקחים לאכיפה במדרכות, מתוכן 21 עיריות כבר אישרו את האכיפה במועצת העיר ו-16 הנותרות צפויות לאשר זאת בשבועות הקרובים. הוא הוסיף כי בתל אביב וברמת כן כבר החלה אכיפה ובחודש הבא יצטרפו למהלך עיריות נוספות. עוד הוא הוסיף כי הרשויות תומכות ברישוי הכלים, חובת תיאוריה וחובת חבישת קסדה בכל הכלים החשמליים. סגן ראש עיריית נתניה, אלי דלל, אמר כי קשה לתפוס את הרוכבים מאחר שהם בורחים לפקחים. לדבריו, אופנוע עם מנוע חשמלי זה טוסטוס לכל דבר והוא חייב בלוחית זיהוי.

סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, הסביר כי כיום נושא הכלים החשמליים מוסדר בתקינה ובתקנות. הוא הוסיף כי התיקון שיחייב חבישת קסדה בכלים החשמליים בכל גיל יוגש בקרוב לוועדה. באשר לביטוח לרוכבים אמר כי בשבוע הקרוב יתקיים דיון פנים ממשלתי בעניין בו יעשה ניסיון למצוא פתרון לביטוח גם ללא מספר רישוי. באשר לאכיפה, אמר פלור, כי האחריות מוטלת על המשטרה והרשויות המקומיות, והוסיף כי ישנה גם אחריות להורים שאי אפשר להתחמק ממנה. עם זאת, באשר לרישוי הכלים אמר פלור: "בעת הזו יש קושי לחייב אופניים ברישוי, וזה כולל לא רק מספר רישוי אלא גם בדיקה שנתית והעברת בעלות. כל האופרציה הזו לא ניתנת לביצוע בעת הזו. עמדת המשרד היא שהגברת האכיפה יחד עם הסברה מספיקים בשביל להביא לשיפור המצב", אמר.

היו"ר אשר סיכם את הדיון ודרש ממשרד התחבורה להקים צוות חשיבה בעניין ולמצוא פתרון שכן יאפשר רישוי האופניים החשמליים. הוא הוסיף כי לא חייבים לבצע את הבדיקה פעם בשנה, וקרא למשרד "לחשוב מחוץ לקופסה". הוא אף ציין כי מספר רישוי יביא להגברת האחריות ההורית. אשר הודיע כי יפנה בעניין לשר התחבורה וימליץ ליו"ר ועדת הכלכלה כבל שלא להסתפק רק בתיקונים הנקודתיים שיגיש משרד התחבורה. היו"ר אשר הוסיף כי הוועדה קוראת לרשויות המקומיות לסיים את הליך הכשרת הפקחים, וקוראת למשטרה להיערך לשימוש במשאבים שיתפנו כתוצאה מכניסת הפקחים כדי להגביר אכיפה במקומות אחרים.

שגית לוי,
0 תגובות