טיול בנחל עיון

נחל איתן הוא ערוץ עמוק בעל קירות זקופים ומרשימים. בתוכו שלושה מפלים בניהם מפל "התנור" המפורסם. כל זאת לצד צמחיית נחלים מרשימה ועופות מים המגיעים משמורת החולה הקרובה.

תחילת המסלול: החניון העליון של השמורה בפינה הצפון-מזרחית של מטולה ליד גשר עיון. יש שילוט מהכניסה למטולה לכיוון תחילת המסלול.

נקודת סיום: החניון התחתון, כק"מ לפני הכניסה למטולה יש פניה ימינה בין סמני ק"מ 477-476 לחניון נחל עיון.

אורך הסיור: 2 ק"מ.

משך הסיור: שעה וחצי - שעתיים.

רמת קושי:  בינונית.

גילאים:  לכל המשפחה.

המסלול מתחיל בחניון העליון של השמורה, ליד אנדרטת חללי הספארי.

האנדרטה הוקמה לזכר חללי צה"ל שנהרגו ב-10.03.1985 מפיצוץ מכונית תופת בסמוך לשיירת כלי רכב צבאיים ליד העיירה הלבנונית מארג' עיון.

בשיירה, שנסעה לכיוון דרום לבנון, היו חיילים מחיל החימוש, בסדיר ובמילואים, אשר שבו מחופשת השבת. השיירה כללה ארבע משאיות מסוג "ספארי" ולוותה על ידי שני ג'יפים - אחד בראשה ואחד בסופה.

נוסעי הג'יפ שהיו בראש השיירה הבחינו בטנדר אדום מסוג שברולט. הם חשדו בנהג, ולכן הורו לו לרדת לשוליים הימניים של הכביש. נהג הטנדר ציית, ועצר את רכבו סמוך לגשרון נחל עיון, כשהוא מאפשר לג'יפ הראשון ולמשאית הראשונה שבשיירה לעבור. כשיתר השיירה הייתה אמורה לחלוף על פניו, התפוצץ הטנדר, ובעקבות ההדף נעקרה ממקומה אחת ממשאיות הספארי ועלתה באש.

באירוע, שכונה "אסון הספארי", נהרגו 12 חיילי צה"ל ו-14 נוספים נפצעו.

נכנסים בשער ומגיעים לשביל היורד במדרגות אל אפיק הנחל.

במהרה נראה את שרידיו של גשר עיון, אשר נבנה על ידי הבריטים ופוצץ פעמיים - הראשונה ב"ליל הגשרים" ב-1946, והשנייה ב-1948, כדי למנוע את כניסתם של צבאות ערב לישראל.

אם נפנה שמאלה נגיע למפל עיון, והשביל עצמו ממשיך מימין. חוצים גשרים ועולים במדרגות לצד הנחל. ממערב נוכל לראות את "הגדר הטובה".

"הגדר הטובה" היה כינוי הגבול הצפוני של ישראל עם לבנון. מקום המדינה ועד 1970 היה גבול זה אכן שקט לחלוטין ומצדיק את שמו - חקלאי מטולה אף עיבדו את אדמותיהם בעמק עיון שבתוך לבנון. אך ב"ספטמבר השחור" ב־1970, אש"ף (ארגון לשחרור פלסטין) גורש מירדן, החל להשתלט על דרום לבנון והפר את השקט.

השביל ממשיך להתעקל ימינה ומקיף את הקלחת הגדולה שאל תוכה נופל המפל השני - מפל הטחנה, ויורד עד לשרידי טחנת הקמח שלמרגלות המפל.

למרגלותיו נובע עין סוכרה, שלידו נבנה סכר והוצבה משאבה שסיפקה עד שנת 1957 את מי השתייה לתושבי מטולה.

השביל ממשיך ובדרך ניתן לצפות על מפל האשד. מטפסים כלפי מעלה, עד שנגלה לפנינו מפתח בו ניתן לצפות על "אצבע הגליל" ולבנון. עוברים ליד גבעה של חצבים (בעונה) וקצת אחריה הולכים ליד הגדר של בית הקברות של המושבה מטולה. מיד אחריה ישנה תצפית על מפל התנור.

יורדים בגרם מדרגות עד שמגיעים לפיצול. אם ממשיכים ישר, השביל יוביל לחניון התחתון ואם פונים שמאלה מגיעים למפל התנור.

מתקדמים עד למעקה ומשם פונים בסימון הירוק ימינה, או חוזרים על עקבותינו ומתחברים לשביל הכחול עד לחניון התחתון.