טיול בנחל קדש

טיול טבע בצפון הארץ, המשלב מורשת קרב, תצפית מרהיבה אל עמק החולה והליכה קלה בתוך חורש ים תיכוני. במסלול מספר מפלוני סלע, והוא דורש טיפוס בערוץ מסולע ותלול מעט. קוצרו היחסי של המסלול הופך אותו ללא קשה במיוחד. בסופו תצפית יפה וקטע פתוח עטור פריחה באביב.

דרך הגעה: בצומת כ"ח פונים שמאלה. בצומת ישע ממשיכים ישר ולאחר מכן פונים ימינה, לכיוון קיבוץ יפתח. לאחר נסיעה קצרה תראו מצד ימין שלט בצבע חום עליו כתוב "נחל קדש" – זוהי נקודת ההתחלה של המסלול.

נקודת סיום: במצודת כ"ח-נבי יושע. ניתן גם לצאת ממצודת כ"ח, לפנות ימינה ולאחר עשר דקות הליכה מגיעים לחנייה.

אורך הסיור: 2.5 ק"מ.

משך הסיור: שעה וחצי - שעתיים.

דרגת קושי: בינוני.

למי מתאים: לכל המשפחה.

בירידה מהאוטו יש להיכנס לתוך השטח וללכת עם הסימון של שביל ישראל בתוך החורש הים תיכוני. תוך מהרה השביל מתעקל שמאלה ומתחילה ירידה תלולה ב'בולדרים' בעלי יתדות.

בסוף הירידה יש להמשיך ישר עם הסימון של שביל ישראל בתוך ערוץ נחל קדש. ממשיכים ישר עד לשלט "המעבר אסור", פונים ימינה ב-U עם שביל ישראל ומתחילים לטפס על 'בולדרים' בעלי גבים המלאים במים לאחר ימים גשומים.

בסוף העלייה יש לפנות עם שביל ישראל המתעקל שמאלה (שימו לב שניתן להתבלבל ולהמשיך ישר) ולהמשיך לכיוון מזרח עד למעבר הפרות, שבו נפנה ימינה. יש להמשיך ישר דרך חורשת הנופלים - שם מצוינים שמותיהם של הנופלים בקרבות נבי יושע. סופו של המסלול בכניסה למצודת כ"ח- מוזיאון הרעות.

סיפור הסיור:

לנחל קדש ולמצודה שבו יש תפקיד מרכזי במערכה לשחרור הגליל במלחמת העצמאות. 28 לוחמי פלמ"ח נפלו במהלך שלושה ניסיונות לכיבוש המצודה.

המשימה הוטלה על יחידה מגדוד 11 של חטיבת גולני ועל יחידה נוספת מהגדוד השלישי של הפלמ"ח בניסיון הראשון. כדי לנצל את גורם ההפתעה, עלה הכוח לעבר המצודה בחסות החשכה, בכמה אוטובוסים משוריינים. כשהגיע אחד האוטובוסים למרחק של כ-150 מטר מהיעד, לא הצליח הנהג להשלים את הסיבוב החד, סטה לתעלה ונתקע. כתוצאה מכך אורות הרכב נדלקו, הכוח התגלה והחל לספוג אש - שהרגה ארבעה מהלוחמים הלכודים.

בניסיון הכיבוש השני, שתוכנן ללילה של 20 באפריל 1948, הגיעה פלוגה א' מהגדוד השלישי של הפלמ"ח למצודה כשהיא מטפסת על השוליים הדרומיים של נחל קדש. ואמנם, הם לא ציפו לאש שהגיחה לעברם, ועם רצף תקלות התוצאה הייתה מרה - פצועים רבים ו-22 לוחמים הרוגים.

בניסיון השלישי והאחרון, שנערך בלילות של 15 ו-16 במאי 1948, גישת הכוחות כבר הייתה שונה. תחילת ההתקפה לוותה ב"הרעשה ארטילרית": לוחמי הגדוד השלישי פרצו לכפר נבּי יושע הסמוך והתקדמו ממנו לעבר המצודה, עד שהצליחו להטיל מצור על הכוח שישב בה. בבוקר ה-17 באותו חודש, לאחר לילה עתיר בהפגזות, נמצאה המצודה נטושה. פגז שנורה לעברה, כשזו כבר הייתה בידי לוחמי הפלמ"ח, הרג עוד שני לוחמים. לפי כך, בשלושת הקרבות נפלו 28 לוחמים, והמצודה קיבלה את שמה "כ"ח".

על האנדרטה והמצודה בסוף המסלול: כאמור, האנדרטה הוקמה לזכר כ"ח הלוחמים שנהרגו בקרבות השונים. זו אחת ממצודות המשטרה שהקימו הבריטים לצורך שליטה על הגבול הצפוני עם לבנון. בחצר המשטרה קיימת אנדרטה ורחבת תצפית לעבר בקעת החולה. סביב המצודה הוצבו שלטים המספרים על הקרבות, וכן סומנו על ידי קק"ל "שבילי לוחמים". בצמוד וממזרח למצודה נמצאת חורשת אורנים ובה אנדרטה הפתוחה לציבור ותצפיות נוף לעמק החולה ולנחל קדש.