טיול ברובע היהודי בירושלים

הרובע היהודי מכיל בתוכו מיצגים, ארכיאולוגיה ודרכים שנסללו ונבנו במשך מאות ואלפי שנים. מסלול זה מתמקד במלחמות ישראל אשר התרחשו בעיר העתיקה.

הטיול מתאים לכל הגילאים.

תחילת המסלול: שער יפו, הקרוב לבניין העירייה של ירושלים.

חומות ירושלים, דרכן ניכנס, נבנו על ידי סולטאן סולימן המפואר, שליטה של האימפריה העות׳מאנית. כ-400 שנה מאוחר יותר, הצעת החלוקה של האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 מביאה לפרוץ מלחמת העצמאות, ובדצמבר של אותה שנה פורצת שריפה במרכז ממילא הצמוד לשער יפו, מה שמסמל את הגעת המלחמה לעיר העתיקה. הדבר קוטע את הציר לירושלים, ומנתק את העיר העתיקה ושם את תושביה במצור.

נכנסים לעיר דרך שער יפו והולכים אחרי השילוט לשער ציון, חולפים על פני השוק הארמני ופונים שמאלה לרובע היהודי. מגיעים לרחוב אררט, ופונים ימינה. ממשיכים ישר עד שפונים שמאלה לרחוב המלאך, שם יש כנסייה יוונית אורתודוקסית.

על הכנסייה היוונית אורתודוקסית שעומדת כיום הייתה במלחמת העצמאות עמדה בריטית שנקראה ״עמדת הצלב״, שנועדה להפריד בין היישוב היהודי לערבי. כאשר הבריטים עזבו את ארץ ישראל, הפכה העמדה למוקד אסטרטגי אליו ניסו שני היישובים להגיע כאשר לבסוף נכבשה על ידי היישוב הערבי.

ממשיכים ישר ברחוב המלאך עד שפונים ימינה ויורדים למרכז הרובע היהודי.

במרכז הרובע היהודי יש את רחבת החורבה ובה בית כנסת החורבה ששופץ בעשור האחרון לאחר שנחרב במלחמת העצמאות (קודם לכן נחרב גם בתקופה העות׳מאנית). בכניסה לרחבה ישנה אנדרטה על שמו של משה רוסנק שהיה מפקד הרובע היהודי בתקופת מלחמת העצמאות.

מרחבת החורבה הולכים לכיוון מזרח אחר השילוט המוביל לגל-עד.

בנקודה זו ישנה אנדרטה ששימשה כקבר אחים זמני במהלך מלחמת העצמאות, כאשר הרובע היהודי היה במצור. בסוף מלחמת העצמאות נפלה העיר העתיקה בידי הירדנים, ונותרה בידיהם במשך 19 שנים עד מלחמת ששת הימים. כשהעיר העתיקה חזרה לשטחי ישראל, לא ניתן היה לזהות את הגופות למעט גופתו של ניסים גיני - החלל הצעיר ביותר בתולדות המדינה שהיה בן 9 ולכן שיני החלב שלו עזרו בזיהויו. כיום קבורים 48 חללים אלו בהר הזיתים.

ממשיכים מהגלעד מזרחה לכיכר בתי מחסה.

כיום בכיכר בתי מחסה ישנו בית ספר, אך במלחמת העצמאות היה זה המקום בו תם הקרב והתרכזו כל יושבי הרובע היהודי עם חפציהם. מנקודה זו הובלו תושבי הרובע היהודי מבתיהם החוצה למערב ירושלים שנותרה בידי ישראל. בכיכר בתי מחסה עמדה שורה של 300 גברים אשר עתידים ללכת לשבי הירדני במסגרת הסכם ההפוגה הכנה בין ישראל וירדן.

מכיכר בתי מחסה יורדים במדרגות למטה וממשיכים בשביל עד שרואים את הר הזיתים ורחבת הכותל מצד ימין ממזרח.

המסלול מסתיים באופן סמלי ברחבת הכותל אליה הגיעו הצנחנים מחטיבה 55 במלחמת ששת הימים, כאשר נכנסו דרך שאר האריות והשתלטו על רחבת הר הבית ממנה נשמעו הקריאות המפורסמות ״הר הבית בידינו״.