מה יש לכם נגד הרפורמים?

פעמים רבות עולה השאלה "מה בעצם יש לכם האורתודוקסים נגד התנועה הרפורמית".

לשאלה הזו יש הרבה תשובות, חלקן מצוינות וחלקן לוקות בבורות. תרשו לי להציע עוד תשובה לוקאלית, ישראלית:

בארבע מילים התשובה היא "המרכז הרפורמי לדת ומדינה" (או בשמו הקודם: המרכז לפלורליזם יהודי).

למה כוונתי? לתנועה הרפורמית בישראל כמה זרועות. הזרוע הלכאורה עיקרית היא "התנועה ליהודות מתקדמת". בזרוע הזו התנועה הרפורמית מקימה קהילות, מבצעת פעילות חינוכית ועושה הרבה דברים ברמת השטח. זרוע נוספת היא המרכז שהוצג לעיל, שהוא הזרוע המשפטית של התנועה. בזרוע הזו נאבקת התנועה הרפורמית לא רק על זכותה להתקיים בארץ ולקבל מרחב פעולה ותקציבים. חלק ניכר מפעילות הזרוע הזו הוא להיאבק בכל גילוי של מסורת הלכתית בציבוריות הישראלית.

למה כוונתי? קבלו רשימה (חלקית) של עניינים שבהם היה מעורב המרכז הרפורמי רק בשנה האחרונה:

העתירה בנושא תחבורה ציבורית בשבת

העתירה בנושא אימוץ על ידי זוגות חד מיניים

העתירה בנושא הצגת בתי עסק ככשרים גם ללא תעודת כשרות

פנייה ליועמ"ש בעניין תקינות הפרדת החופים

וזו רק רשימה חלקית, כי ידיו של המרכז ושל עורכות הדין המוכשרות (באמת ובתמים) המובילות אותו רב להם בשטחי עשייה רבים.

התנועה הרפורמית עונה בדיוק להגדרה "קוזק נגזל". ביד אחת היא כביכול בסך הכל מבקשת מעמד שווה לקהילותיה, תקציבים ופעילות חופשית בישראל, וזאת לכאורה בשם השוויון ותוהה מה יש לאורתודוקסים נגד זה. אך ביד השניה היא מנסה לשנות לחלוטין את אופיו של המרחב הציבורי בישראל, לפגוע בהסדרים שהיו נהוגים כאן במשך שני דורות וחצי ולמעשה לתת פרשנות מחודשת למושג "מדינה יהודית". גם פעולות היד השניה הן לגיטימיות במובן הצר של המילה, אולם הן גוררות מולן באופן הכי טבעי בעולם מלחמה נגדית. אי אפשר להילחם באורתודוקסיה מלחמה כוללת, ולצפות מהאורתודוקסיה לשבת בחיבוק ידיים.

למעשה, זה לא שלאורתודקסיה יש משהו נגד הרפורמים, הרפורמים מנהלים מזה 30 שנה מאבק עיקש נגד האורתודוקסיה בישראל. לא רק על קבלת המקום עבורם אלא על שינוי המרחב הכללי. אז עצם המאבק שלהם הוא לגיטימי אולי, אבל המאבק הנגדי, בכל הכח, הוא לגיטימי לא פחות.

שלמה פיוטרובסקי,
0 תגובות