משאיות מעורבות ביותר מ-20% מתאונות הדרכים

יכולות הפעלה ייחודיות, שימוש באמצעים ייעודיים, גמישות הפעלה, פריסה ארצית והכשרות מיוחדות הן רק חלק מהיכולות של היחידה החדשה לאכיפת רכבים כבדים, שהצטרפה רשמית לשורות אגף התנועה של משטרת ישראל לאחר טקס חגיגי שנערך חניכה בתחנת בית שמש.

בכבישי הארץ נעים למעלה מ-300,000 רכבי משא, כאשר כ-93,000 מתוכם הן משאיות במשקל העולה על 3.5 טון. במהלך חמש השנים האחרונות היו מעורבות המשאיות בלמעלה מ-20% מתאונות הדרכים הקטלניות (תאונות הגורמות להרוגים), על אף שהן מהוות רק כ-2.7% מסך כלי הרכב.

מהמשטרה נמסר כי היא רואה כערך עליון את הפעילות מצילת החיים בכבישים, ותמשיך לבצע בנחישות אכיפה נגד הגורמים לתאונות הדרכים במטרה להרתיע את הנהגים ולצמצם ככל שניתן את מעורבותם של כלי הרכב הכבדים בתאונות הדרכים. 



לאחר גיבוש תוכנית התעצמות אסטרטגית לאגף התנועה, בהובלת המפכ"ל והשר לביטחון פנים, הוקמה היחידה לאכיפת כלי רכב כבדים שהחלה לאחרונה את פעילותה. היחידה, המונה כעת 24 שוטרים וצפויה להתרחב בהמשך, תעסוק בפעילות אכיפה ממוקדת נגד רכבים כבדים הנעים בכבישים ותבצע בדיקות תקינות, מטענים חורגים, שעות עבודה של נהגים, ליקויי בטיחות ועבירות תנועה נוספות. לרשות היחידה יעמדו מגוון כלים, דוגמת ניידות עם משקלים לטובת אכיפת מטענים חורגים (ברכישה) ואמצעים למדידת גובה ואורך. היחידה תתמקד גם באחריות השילוחית של מנהלי חברות כלי הרכב הכבדים. שוטרי היחידה יעברו הכשרות ייעודיות לתחום כלי הרכב הכבדים ויהוו חוד החנית בתחום זה.

היחידה תפעל בפריסה ארצית ותבצע בין היתר פעילות יזומה, תוך התבססות על מידע מודיעיני נגד חברות וגופים שברשותם כלי רכב כבדים, בשילוב זרועות ושיתוף פעולה עם משרד התחבורה, דרך ארץ, הרשות הלאומית וגופי אכיפה והסברה נוספים להשגת הרתעה מרבית.

מאז תחילת פעילות היחידה לפני ארבעה חודשים, נרשמו למעלה מ-3,300 דוחות כלפי כלי רכב כבדים בגין עבירות מסכנות חיים ובריונות; כ-700 כלי רכב כבדים הורדו מהכביש בגין ליקויי בטיחות ותקינות; כ-60 נהגים נפסלו לנהיגה, ולמעלה מ-220 משאיות הושבתו ואוחסנו במגרשי האחסנה למשך 30 ימים בגין עבירות שונות. בנוסף נפתחו 20 תיקי חקירה בגין אחריות שילוחית נגד בעלי חברות וקציני בטיחות.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך: "לתאונות הדרכים אבות רבים הנוגעים לחינוך, לנורמות לתשתיות ועוד. ואולם המשטרה היא זו שפוגשת את התוצאה על הכבישים. בכדי להצליח במאבק בקטל בכבישים, נדרשת המשטרה למקד את אכיפתה בנהג ולהשקיע במניעה מצבית, בכדי להציל מקסימום חיי אדם. בשנה האחרונה הגברנו ומיקדנו מאוד את אכיפת העבירות המסכנות חיים, תוך גיבוי של מחקר, מודלים יצירתיים וטכנולוגיות חיזוי, לצד תהליך משמעותי של העצמת מערך התנועה כולו. 

"כצעד נוסף, לאור מספר התאונות הגבוה בהן היו מעורבים כלי רכב כבדים ללא פרופורציה לאחוז שלהם בכבישי ישראל", המשיך המפכ"ל, "החלטנו להקים יחידה לאכיפה מול כלי רכב כבדים. האתגר הגדול הוא לשנות את התרבות ותפיסת האחריות לא רק של הנהג, אלא של בעלי החברות המעסיקות אותו".

ראש אגף התנועה, ניצב דורון ידיד: "הקמת יחידה זה אירוע מרגש ומאתגר כאחד. אגף התנועה הכריז בשנה האחרונה על לחימה ממוקדת בעבירות מסכנות חיים ובריונות כביש. השוטרים פרוסים בצירים מועדים שבהם קיים ריבוי של תאונות דרכים, בצירים הללו אנו יודעים להגיד כי חלה ירידה של 27% בסך ההרוגים בתאונות הקטלניות בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, וכמו כן חלה עלייה של 154% באכיפה. בהחלט ניתן לומר כי בכל מקום בו אנו נמצאים אנו משפיעים, הן בהגדלת סיכוי עברייני התנועה להיתפס והן בהורדת כמות הנפגעים".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן: "נהג משאית שהוביל 30 טון מעל המותר יכול לגרום לתאונה רבת נפגעים וכשהוא נתפס הוא חייב לקבל עונש מרתיע. אבל גם בעל המשאית ומנהלי החברה ששלחו אותו חייבים לשאת באחריות ולשלם מחיר. נהג אוטובוס, נהג משאית עולים על הכביש וחיי רבים רבים תלויים בהם". 

יוני נעימי,
0 תגובות