ציפי חוטובלי: מודל הגמרא הוא לא אברך בישיבה

חברת הכנסת ציפי חוטובלי מהליכוד מסבירה מדוע לדעתה בג"ץ גיוס חרדים לא יוסיף אף חייל חרדי לצה"ל ומה אפשר לעשות כדי לשנות את חוסר השוויון.

היא מספרת: "לפני מספר שנים יצא לי להתווכח עם חבר הכנסת גפני מיהדות התורה על סוגיית גיוס החרדים לצה"ל. הויכוח היה מעניין כי תקפתי את הבעיה מנקודת מבט הלכתית ולא רק לאומית. אמרתי לח"כ גפני שהגמרא מציינת את היחס בין לימוד התורה לחובת ההשתתפות במלחמה, ואלה הדברים ממסכת סנהדרין:

"אלמלא דוד לא עשה יואב מלחמה ואלמלא יואב לא עסק דוד בתורה" (סנהדרין, מט, עמוד א).

המודל של הגמרא הוא לא אברך בישיבה לעומת לוחם בצבא אלא דוד, איש צבא ולוחם דגול בזכות עצמו, שמשמש כסמל למנהיג שלומד תורה.

במילים אחרות, המדינה האידאלית על פי התנ"ך והגמרא, הוא לא עולם שבו לומדי התורה מנותקים מצרכי האומה, של הגנה לאומית, והשתתפות במלחמות ישראל.

באופן מפתיע גפני לא התנגד, ואמר, מי שלא לומד ברצינות שילך להתגייס.

חבל שמספרי הגיוס בציבור החרדי לא עומדים בצרכים הלאומיים שלנו כמדינה. ובוודאי שלא כל יושבי בית המדרש היום הם גדולי התורה של הדור הבא.

ארבעים שנה מתקיים בישראל הדיון הציבורי סביב מתן הפטור לתלמידי הישיבות. פעם אחר פעם נדרש בג"ץ להכריע בסוגיה, והפסיקה שהתקבלה השבוע לא שונה מביטול חוק טל ב-2012, אלא שכמו בהרבה תחומים, הפסיקה לא הוכיחה את עצמה כזרז לגיוס אלא בדיוק להפך, כזרז להכרזת מלחמה של החרדים ונסיגה מהעלייה במספרי הגיוס.

כמי שמאמינה שכולם חייבים לשרת בשרות צבאי או לאומי, חשוב להבין את הדרך לשם.

שופטי בג"ץ לא יכולים לכפות גיוס, וגם חקיקה של הכנסת לא תוכל כפי שהוכיח החוק של יאיר לפיד, שיצר אפקט בומרנג ונסיגה במוטיבציה של בחורים חרדים להתגייס.

המפתח הוא בעידוד תהליכים חברתיים שמתרחשים היום בעולם החרדי, הרחבת מסגרות כמו שח"ר כחול בחיל האוויר, במתן גב ציבורי לחיילים חרדים, והוספת מסגרות שיכשירו את החייל החרדי לתרום לצה"ל בלי לסכן את אמונתו הדתית. השקעה במכינות קדם צבאיות לציבור החרדי, בעיני, הן המפתח ליצירת מהפכה מהסוג שהמכינות הציוניות דתיות יצרו. וכך נוכל לפתור את העיוות ארוך השנים הזה של היעדר שוויון בנטל. מי שרוצה לראות חרדים בגולני עדיף שישקיע במכינה חרדית במקום להשקיע בעוד עתירה לבג"ץ".

דור מנשה,
0 תגובות