כרטיס כולל "אגרת גודש"

מחירים לנסיעה ברכבת באנגליה מגיבים לביקוש - כרטיס בשעות העומס כולל "אגרת גודש."

אני נוסע מ-Surbiton ל-Coventry. מחיר כרטיס עד 8:00 בבוקר 84 פאונד (בערך 390 שקל). המחיר יורד בהדרגה ומגיע בשעה 10:00 ל-14.50 פאונד (67 שקלים). במחיר אחיד הייתי נוסע ב-8:00, אבל רכשתי את הכרטיס ל-10:00.

תמחור בהתאם לביקוש הוא נכון והגיוני. אבל אם רגילים אחרת אז חושבים שמדובר במשהו לא הוגן, כמו מחשבות שיש לרבים על אגרות גודש על שימוש ברכב בכביש עמוס או כמו תשלום על חניה.

כלכליסט מדווח: "משרד האוצר התבקש על ידי מחלקת המחקר של בנק ישראל "לבחון בצורה מקיפה את ההשפעה של מענקים כספיים לנהגים שלא יסעו בשעות העומס". היקף ניסוי התנועה המוצלח שנחשף ב"כלכליסט" היה אמור לגדול אך הוקפא על ידי שר התחבורה"/

אז בישראל מנסים לקדם אגרות גודש, אבל משיקולי שיווק לא מדובר באגרות אלא בזיכוי. הבורות הכלכלית של הציבור, בורות שמועצמת על ידי פוליטיקאים ותקשורת פופוליסטיים, מחייבת מעטפת של "מענקים" ולא של "אגרות." אין למעשה הבדל עקרוני בין זיכוי (והגדלת המיסוי על השימוש ברכב באפיקים אחרים - מס קניה, אגרה שנתית, או דלק) לבין מיסוי השימוש ברכב בגודש והקטנת המיסוי האחר. (ל"מענקים" יש כמה חסרונות אבל לא נורא).

שר התחבורה הפופוליסט שלנו אפילו לא מוכן לקדם את הטיפול בעומסים בכביש על ידי תמריצים כספיים בצורה של מענקים. הוא כנראה מפחד מהציבור בישראל שיזהה שמדובר באגרות גודש...

פוליטיקאים עם אומץ, שקידמו אגרות גודש בעולם, הוכיחו שזה פתרון טוב, שבתוך זמן קצר מתחבב על הציבור, שמבין שזה פתרון טוב.

תגובות מיותרות (ולא נבונות) לפוסט הזה:
1. אין בישראל חלופה ראויה לרכב פרטי ולכן אסור להפעיל אגרות גודש
2. זמן ההמתנה בגודש הוא כבר אגרת גודש 
3. בישראל רק מעלים מיסים. אגרת הגודש תהיה נטל נוסף ולא תחליף למס אחר.


ולסיום טיפ קטן: אם אתם נוסעים ברכבת באנגליה (ואולי במדינות נוספות), כדאי לבדוק פיצול נסיעה מורכבת לנסיעות נפרדות. לפעמים אפשר לחסוך בצורה כזו חצי ואפילו יותר ממחיר הכרטיס.

פרופ' עומר מואב,
0 תגובות