אופניים, ואפילו חשמליות

כמה מילים על אופניים, ואפילו חשמליות.

אני מבין את הכעס על רוכבי האופניים במדרכות. זו עבירה על החוק, ברורה. קשה להיות נרגן ישראלי טיפוסי ולהצליח להתאפק לא לצקצק בלשון כשרואים כאלו על המדרכה. הם בתכלס גם מפריעים במדרכה. אבלי יש תמונה רחבה שאנחנו מפספים, לא רק של בעיית האופניים אלא גם של פתרון האופניים. 
אופניים (ובעיקר חשמליות) הן כבר לא תחביב, הן גם לא אמצעי בילוי. הן כלי תחבורה, מה שמביא אותנו ממקום למקום. הן רכבים. רק שיש כמה הבדלים בין אופניים לכלי רכב ארבע גלגליים. 
ראשית בוא נסתכל על תאונות דרכים. אי אפשר להתחמק מהדברים, תאונות דרכים רציניות של אופניים יכולות להסתיים באבדות בנפש. אבל מה לגבי האלטרנטיבה? ובכן תאונות דרכים רציניות של רכבים ארבע גלגליים יכולות (בהרבה מזל) לא להסתיים באבדות בנפש. הבדל מבורך לטובת האופניים. 
הבדל נוסף הוא העומס התחבורתי. כיום אופניים נוסעות בהרבה מקרים (ובניגוד לחוק) על מדרכות. המניע לעבירה הזו נעוץ בחוסר המוחלט (ברוב חלקי הארץ) בשבילי אופניים ייעודיים (שימו לב צקצקנים שבקהל, רשמתי מניע ולא הצדקה). אבל תכלס, אם יהיה לאופניים נתיבי תחבורה משלהם, זה יהיה אופטימלי. לא רק שהאופניים עצמם ייסעו שם, העומס התחבורתי ירד באופן כללי (אופניים זה כלי תחבורה, רשמתי את זה כבר מקודם). 
תבינו, הסיבה שהתחבורה העירונית פקוקה בארץ ובעולם נעוצה ברצון של כולנו לנסוע מתי שאנחנו רוצים ובנתיב שיתאים לנו אופטימלית, וכיום זה אומר בכלי רכב משלנו. הכבישים פקוקים מרכבים גדולים שמכילים נוסע אחד או מקסימום שניים. שביל אופניים ברוחב נתיב יחיד בכביש יכול לספק את הצורך התחבורתי של כל נהגי הרכבים שנוסעים בכביש תלת נתיבי, בשעות העומס הקשות ביותר, ובלי ליצור אפילו צל של פקק תנועה. ועכשיו תזכרו שמי שנוסעים היום על אופניים חשמליות הן אלו שמוכנים לסבול את אי הנוחות של המצב הקיים ואת הסיכון הקיים (מה לעשות, מסוכן יותר מרכב) במצב בו אין נתיב תחבורה ייעודי לאופניים. במצב בו יהיו מערכות נתיבי אופניים עירוניות מפותחות, חלק אדיר יותר בציבור יעבור לאופניים (ובעיקר חשמליות).
אז עזבו שנייה את הדיון החוקי. המטרה האמתית שלנו לא צריכה להיות צקצוק לשון על ה"עבריינים", המטרה האמתית שלנו צריכה להיות ייעול התחבורה והגברת הבטיחות בדרכים - החוק הוא רק כלי של המדינה לשם כך. על כן אם יש מישהו שבאמת חפץ בטיחות בדרכים ותחבורה יעילה, שלא ייבב על האופניים על המדרכות, פשוט שיפעל כדי שיהיה להם איפה לנסוע בצורה נוחה ובטוחה. 
ואגב, למי שחושב שקשה ליצור מהפכות תחבורתיות שיביט במאמצים לבנייה של רכבת עילית בתל אביב, או ההרחבות לרכבת הקלה בירושלים. זה לא שחסרה נכונות לשינוי תחבורתי, חסרה אינטליגנציה אצל קובעי המדיניות בנושא. במקום עוד רכבות עיליות חסרות טעם במציאות בה רכבים אוטונומיים כספקי שירות ציבוריים תוך מספר שנים ייתרו את הצורך ברכבת הקלה, ניתן כבר היום ובזמן קצר בהרבה פשוט להתחיל ולייחד נתיבי תחבורה לאופניים (ואפילו להוסיף להם חיפוי עילי בחורף). 

שי פלשמן,
0 תגובות