שווי השימוש ברכב יותר מ- 5 מיליארד שקל

נציגי המגזר העסקי, בראשות מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל ונשיא להב, עו"ד רועי כהן, הגיעו לועדת הכספים של הכנסת, על מנת להוביל להפחתה בגובה מס שווי השימוש ברכב, שהגיעה  ליותר מ- 5 מיליארד שקל. לטענת ראשי המגזר העסקי, מדובר במס לא הוגן, אשר פוגע בעיקר בהכנסה הפנויה של שכבות הביניים ובבעלי עסקים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הנחה בתום הדיון את רשות המיסים, להכין הצעת חוק אשר תחריג רכבים שמשמשים בעיקר לצרכי עבודה ואינם טובת הנאה, ותמסה רכבים על פי שווי הרכב בפועל, זאת במידה ורות המיסים לא תשיג את נתוני הגבייה המלאים עד לפתיחת מושב הכנסת הבא.

את הדיון יזמו ח"כ עודד פורר וח"כ דוד ביטן והצטרפו אליו ח"כ עליזה  לביא, ח"כ קסניה סבטלובה, ח"כ אוסמה סעדי וח"כ יעקב אשר.

מנתוני משרד האוצר עולה כי מחזיקי רכב צמוד שילמו השנה מיסים בהיקף של כ- 5.6 מיליארד שקל, לעומת 3.4 מיליארד שקל בלבד לפי שווי השימוש המופחת עד שנת 2007, כך שהעלאת שווי השימוש בשנת 2008 הכבידה את נטל המס על בעלי רכב צמוד ב- 2.2 מיליארד שקל.

הדרישה להפחתת המס עלתה לאחר ששינוי שיצרה רשות המיסים בשיטת החישוב של המס בשנת 2008,הובילה למס שווי שימוש מהגבוהים בעולם- 2.48%. לשם ההשוואה, בהולנד ודנמרק מס שווי השימוש ברכב עומד על 2% בלבד, בפינלנד כ- 1.4% ובבלגיה 1.5%.

כמו כן, כחלק מעיוותי מודל המס הקיים, רשות המסים מחשבת את שווי הרכב מעלות הרכב כאילו היה חדש, גם אם מדובר ברכב יד שנייה או ברכב אשר משמש מספר שנים את אותו נהג.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, אמר בדיון כי "מס שווי השימוש יצא מפרופורציות והוביל לעודף גבייה של יותר מ- 2 מיליארד שקל, וכעת יש לתקן זאת. מקבלי רכב עבודה והמגזר העסקי בישראל, משלמים גבוה משמעותית ממדינות ה- OECD על רכב עבודה. המגזר העסקי בעד הפחתת שווי בשימוש בצורה חדה, החרגת רכבי שירות ושימוש בפתרונות טכנולוגיים בכדי להבחין בין נסיעה פרטית לעסקית".

עוד אמר גינל, כי "כיום בניגוד לעבר, קיימים פתרונות טכנולוגיים, אשר מאפשרים הבחנה בין נסיעה פרטית לעסקית וגביית מס אמת".

יוזם הדיון, ח"כ עודד פורר, אמר בוועדה כי "הגיע הזמן להפסיק לחלוב מציבור העצמאים מיסוי יתר ולכן שווי השימוש לרכב חייב לעבור שינוי ורפורמה משמעותית שתהיה קרובה יותר למציאות בשטח. בכוונתי להוביל שינוי יחד עם ועדת הכספים לפיו העוסק יהיה רשאי לנכות שני שלישים מהוצאות ההחזקה, לרכב שעיקר השימוש בו הוא לצרכי העסק ובמקביל להוריד את נטל המס על שכיר שעיקר שימושו ברכב הוא לטובת עבודתו".

 

 

 

זוהר כהן,
0 תגובות