הרפורמה של גדעון סער

גדעון סער. קראתי בעיון את הרפורמה שלך במערכת החינוך. 8000 ש"ח למורה חדש. תואר שני כתנאי קבלה, ועידוד הטובים שבבנינו ובבנותינו להצטרף לחינוך. אפשר להניח שגם נשמע מפיך במוקדם או במאוחר את הסלוגן השחוק. "הטובים לחינוך".

לפני הכול, רק אדגיש בצניעות כי הייתי כנראה עומד בתנאי הקבלה שלך. הפסיכומטרי שלי מתחיל בספרה 7 ואת הלימודים האקדמיים שלי סיימתי בהצטיינות. נראה לי כי גם מרבית חבריי לספסל ההוראה היו עומדים בתנאים שהצבת.

מה הקשר בין זה ובין יכולת ההוראה שלנו? אז זהו שאין. מורה לא צריך 750 בפסיכומטרי כדי להיות מורה טוב. בספק אם הוא צריך תואר ראשון או תעודת הוראה בשביל זה. הוא ודאי אינו זקוק לתואר שני כדי להכין ילד למבחני הבגרות. קבל סקופ. רוב התלמידים אינם זקוקים למורה כדי שילמד אותם חומר שמסוכם כבר טוב יותר ברשת.

לא הייתי כמוך שר החינוך, אבל לימדתי ביותר מ-55 בתי ספר ועוד היד נטויה. טרם ראיתי מורה למתמטיקה שאינו שולט בחומר שהוא מלמד. עוד לא ראיתי מורה ללשון שאינו יודע לשון ברמה של בגרות, ומעולם לא ראיתי מורה לספרות שאינו מכיר את היצירות השונות.

אתה יודע מה ראיתי? ראיתי מורים שאינם מתאמצים ליצור קשר אישי עם תלמידים ושומרים על דיסטנס מיותר. ראיתי מורים שאינם יודעים לפשט את החומר בעבור התלמידים המתקשים וראיתי מורים שאינם 'מתאבדים' כדי שתלמידיהם יעברו את הבגרויות.

ראיתי מורים שהופכים לסמרטוטים ומפחדים לנקוט בקו סמכותי מול תלמידיהם כי הם יודעים שלא יהיה להם גיבוי, ואף ראיתי מורים שיוצאים בוכים משיחות נזיפה של מנהלים מפוחדים שאויימו על ידי הורים זועמים.

בנוסף, ראיתי מורים זחוחים שיודעים שהם יישארו בתפקידם למרות שאינם ראויים לכך. ראיתי מורים שטלטלו את המערכת כדי להפוך למחנכים, רק כדי להגדיל את הפנסיה. לא תאמין, אפילו ראיתי מורים שמגישים לבגרות תלמיד אחד בשנה ויודעים שהמערכת לא תפלוט אותם מקרבה כי יש להם קביעות.

ראיתי את ארגוני המורים נלחמים כדי להשאיר את המורים הגרועים בתפקידם. ראיתי את מנהלי בתי הספר רועדים משינוי סטטוס של מורה שייפגע מהרעה בתנאיו. ראיתי את בתי הספר משלמים הון תועפות למורים מבחוץ כדי לתגבר תלמידים שניזוקו ממורים רעים מבפנים.

גם ראיתי את המורים הטובים נפלטים מן המערכת ומבינים שמדובר במערכת אטומה שמסרבת למהפכות חינוכיות ועדיין משתעבדת לפורמט המיותר של הבגרויות, במקום להבין שבמאה ה-21 רק חלק מהתלמידים באמת זקוקים לבגרות כדי להצליח.

ראיתי מערכת ששוכחת שהיא נלחמת את המלחמה הקודמת ומסרבת להפנים שהיום לא צריך תואר שני כדי להגיע לליבו של ילד. צריך רק אהבה. קרבה וסבלנות. ראיתי מערכת שמסרבת לקבל את המורה השונה והחריג ועדיין מדברת במונחים של החזקת כיתה, במקום לדבר במונחים של החזקת תלמיד.

ראיתי מורים שבוכים על שכרם, אך שוכחים להילחם על עתיד המערכת ועל כך שהם מתוגמלים על פי ותק ולא על פי הישגים. ראיתי מורים שיוצאים להשתלמויות מיותרות שיעלו את שכרם, אך לא יהפכו אותם למורים טובים יותר, וראיתי מורים חדורי מוטיבציה שהתרסקו בתוך שנה כי המערכת לא ידעה לשמור עליהם ולטפח אותם.

ראיתי שרי חינוך יומרניים ומנותקים שבטוחים שהרפורמה שלהם היא שתציל את המערכת. ראיתי את הכול השר לשעבר סער, ואני יודע שתמיד היו מורים טובים. האתגר הוא לא לגרום להם לבוא, אלא לשמור אותם איכותיים ולדעת לשחרר אותם באהבה כשהם כבר לא טובים וגורמים נזק למערכת החינוך בישראל ולילדינו. 

ראיתי גם אותך כשר חינוך. היית לא רע, אבל גם לא הבאת בשורה גדולה. התמקדת בביקורים בקברי אבות. בהשתעבדות לציונים במבחני הפיזה, ובעיקר בהשתתפות בחגיגות ה-106 של הסתדרות המורים שאחראית בין היתר למצב הזה. אה כן, וגם קידמת את שתי הרפורמות המיותרות שעלו הון תועפות ולא שיפרו במאום את מצב החינוך. 

אני רואה שנה אחר שנה את תלמידינו יוצאים ממערכת החינוך עם מינימום למידה משמעותית. עם אפס חשיבה יצירתית. עם בורות ברזי החברה הישראלית ועם ציון נכשל בכלים לחיים ובניהול תקציבי. חלק גדול מהם גם יוצא עם מעט מדי מורים לחיים.

אדוני שר החינוך לשעבר, כעת אתה שב לפוליטיקה, ומלא ברעיונות חדשים, ואני בעד יצירתיות. רק שאם זה כיוון החשיבה וזו הבשורה שאיתה אתה חוזר לחיים הפוליטיים, אולי עדיף שתישאר לשמור על דוד.

שלומי בוכניק,
0 תגובות