היתרונות והחסרונות של האוטובוסים החשמליים

25 אוטובוסים ראשונים, מתוצרת BYD וגולדן דרגון בעלי טווח נסיעה של כ-200 ק"מ ושקעי USB לכל נוסע, ייכנסו לשירות בקווי חיפה והקריות.

אגד הצטרפה למגמה העולמית של חברות התחבורה הציבורית הרבות אשר מחליפות את ציי הרכב שלהם לרכבים חשמליים.

גדי שלסקי מאופטיבוס, המפתחת פתרונות לבניית סידורי עבודה אופטימליים לתחבורה ציבורית (נהגים ורכבים), טוען כי שינוי זה, לצד היתרונות הרבים הגלומים בו כגון ירידה בהוצאות התפעול, והפחתת זיהום האוויר והרעש, מציבים גם אתגר אמיתי של תדלוק תכוף יותר וההשלכות על תכנון מערך ההיסעים והנהגים הנגזר מכך.

בעוד רכב המונע בסולר מתודלק בדרך כלל פעם אחת ביום ויכול לפעול יום שלם ללא הפסקה, לאוטובוס חשמלי יש טווח נסיעה הרבה יותר קצר, ויש צורך לטעון את מצבריו במהלך יום העבודה, לעיתים מספר פעמים. 

המשמעות היא שבתכנון יום העבודה של האוטובוס החשמלי צריך לקחת בחשבון את טווח הנסיעה המשוער לאחר טעינת הלילה, ולתזמן לכל אוטובוס זמן טעינה במהלך היום.  טווח הנסיעה אגב מושפע מכמות האנרגיה במצברים, מהטופוגרפיה של מסלול הנסיעה, מכמות צפויה של נוסעים וממזג האוויר הצפוי.

בתחבורה כצפוי, מה שמתוכנן לא תמיד יוצא אל הפועל, לכן נדרשת בקרה בזמן אמת על כמות האנרגיה האגורה בכל רגע במצברי הרכב, ובדיקה שהתכנון אפשרי לביצוע.  כלומר, יכול להיות מצב שלאוטובוס תוכננו שלוש נסיעות עד לטעינה חוזרת של המצברים, אולם בגלל תנאי מזג אוויר בלתי צפויים, עומס נוסעים חריג או סתם פקק תנועה ארוך, כמות האנרגיה תספיק רק לשתי נסיעות, ואת תוכנית העבודה צריך לשנות בזמן אמת.

 
גיל שפר,
0 תגובות