מי יבנה את הכבישים?

קבלו סיפור אדיר: לפני שנה, תושבי ראס חמיס (שכונה במזרח ירושלים ליד מחנה הפליטים שועפט, מעבר לגדר ההפרדה) הגיעו למסקנה שלא העירייה ולא המדינה הולכים להשקיע בהם כלום, אז הם לקחו את העניינים לידיים שלהם. הם גייסו 2 מיליון ש"ח מתושבי השכונה, ובנו כביש בן 2 ק"מ שמחבר בין מרכז השכונה לכפר הפלסטיני הסמוך ענתא, שבו יש כביש שממנו יש גישה לכל חלקי הגדה המערבית. הם גם הגדילו לעשות ובנו מתחת לכביש תשתיות ביוב, הכול בביצוע קבלנים ופועלים תושבי השכונה. התוכניות הבאות: כביש נוסף ופרויקט איסוף זבל.

ועכשיו פרסמו בעמוד פייסבוק של מחנה שועפט שגם שם הם הבינו שרק הם יכולים לשפר את החיים של עצמם, והתלות במדינה לא תביא להם שום דבר: במאמץ לשפר את הבטיחות בדרכים, תושבי שועפט גייסו כספים ובנו פסי האטה ("באמפרים") כדי למנוע מנהגים לנסוע במהירוות גבוהה ומסוכנת בתוך רחובות שהכונה, שם אנשים הולכים וילדים משחקים.

בנוסף לזה, לפני כמה חודשים חבר קצין בתותחנים שהיה בהגנ"ש שלח לי תמונה של סלילת כביש מאחד הכפרים ליד חברון לעיר עצמה, איפה שרבים מהם עובדים. הכפר נמצא בשטח C, כלומר בשליטה המלאה של צה"ל (בניגוד לרשות הפלסטינית). המשמעות היא שהם נמצאים במין אזור דמדומים בין שליטה ישראלית לשליטה של הרש"פ, ואף אחד לא באמת אחראי עליהם. אבל מה לעשות, אנשים צריכים להגיע לעבודה ולנסוע על כבישי עפר או על חמור זה די נורא, אז תושבי הכפר התארגנו וסללו לעצמם כביש.

ממש כיף לי לראות את הרוח היזמית אצל הפלסטינים, שמבינים שרק הם יוכלו לדאוג לעצמם. חבל לי שהשלטון הצבאי פעמים רבות מקשה ומעכב את הפיתוח הכלכלי בגדה (בנייה של שכונות וערים חדשות בשטחי C נעצרת על ידי הממשלה), אבל יותר מכל, אני חושב שקיבלנו תשובה מוחצת לשאלה הקלישאתית שמופנית לליברלים "מי יבנה את הכבישים?". התשובה היא מי שצריך אותם, גם אם הם חלק מאחת האוכלוסיות הכי עניות שקיימות בארץ.

התמונה של ‏‎Idan De Eretz‎‏.

 
 
עידן דה ארץ,
0 תגובות