האם הצום גם בריא לנו?

צום תשעה באב הוא סוף תקופה של 3 שבועות, בהם נקבעו ימי אבל לאומי על אירוע קשה שחווינו כעם - חורבן הבית והיציאה לגלות. יש תרבויות בהן הצום מהווה אמצעי לטיפול רפואי. ממחקרים מערביים עולה, כי צום יכול לסייע למניעת מחלות לב וסוכרת.

קיימת מחלוקת בין חוקרים האם הצום היא דרך טיפול אפקטיבית. יחד עם זאת, הדעה הרווחת כיום היא שהצום לא מסייע בניקוי רעלים משום שהגוף מנקה את עצמו מרעלים על בסיס יומי קבוע בעזרת הכליות, הכבד, הריאות, המעי הגס, בלוטות הליפמה והעור. מאידך גיסא, ישנם מומחים ברפואה משלימה ואף מהרפואה הקונבנציונלית, אשר אינם מסכימים עם דעה זו. לטענתם, התזונה המערבית אינה מספקת את הרכיבים שיסייעו לנו להתנקות, וגרוע מכך היא מספקת מגוון גדול של רעלנים, העשויים להצטבר בתאים ומשכך להוביל למחלות כגון סוכרת, טרשת עורקים ואף נזק לעצבים. לכן, לדבריהם, הצום עשוי לסייע בטיפול ו ו/או במניעת מחלות אלו ואחרות.

ומה לגבי ירידה במשקל? האם צום הוא הדיאטה החדשה? לדברי מירי חדד, בכנס תזונה "מונעת-איחוד" כוחות, שהתקיים לאחרונה, שיטת ה"צום לסירוגין" איננה יעילה יותר מהשיטה המסורתית, אשר דוגלת באכילה יומיומית בגירעון קלורי. כמו כן, אין כרגע עבודות מדעיות, אשר בוחנות את יעילות השיטה בשמירה על המשקל לטווח ארוך.

כך או אחרת, בדקתי עם מספר דיאטניות קליניות בסטודיו סי איזה טיפים כדאי לתת למי שצם לקראת הצום ובסיומו.

הכנה לקראת הצום

חשוב להקפיד להכין את גופינו לקראת הצום כדי לתרום לניקוי רעלים נרחב. מכאן, שההכנה של הגוף לצום לא פחות חשובה מהצום עצמו. צום קצר (של יום אחד פחות או יותר) עשוי לתרום למניעת מחלות כרוניות.

יש לשלב ירקות חיים ומבושלים, פירות, שקדים, אגוזים, טחינה מלאה, דגנים מלאים, וקטניות כשבוע שבועיים לפני הצום.
שבוע לפני הצום מומלץ להפסיק לצרוך או לפחות להפחית באופן משמעותי צריכה של קפה, בשר, תבלינים חריפים ומלוחים, ממתקים או סיגריות. עדיף לחוות את "משבר הגמילה" מקפה ומסיגריות במהלך הימים שלפני הצום מאשר ביום הצום.

בשבוע לפני הצום חשוב לצמצם את כמות האוכל בארוחות, בהתאם לעקרונות הרמב"ם: ארוחה גדולה בבוקר, ארוחה בינונית בצהרים וקטנה בערב.

יום לפני הצום מומלץ לאכול בעיקר ארוחות קלות, המורכבות בעיקר מפירות וירקות טריים ומפחמימות מורכבות.

חשוב לצרוך בארוחה המפסקת, מספר שעות לפני הצום, פחמימות מורכבות וחלבונים מן החי (בשר או דגים) או מן הצומח (קטניות).

אין לאכול כמויות גדולות מידי בארוחה המפסקת, במטרה למנוע תחושת מלאות, צרבת וצמא.

אל תאכלו מהר מדי. איכלו לאט ותיהנו מהארוחה.

לפני הצום חשובה מאוד השתייה, שתו כליטר וחצי מים ליום.

אחרי הצום

בתום הצום שתו שתיה ממותקת או איכלו פחמימות פשוטות כגון תה ועוגה כדי להחזיר נוזלים וסוכר לגוף אשר יספקו אנרגיה זמינה, ויעלו את רמות הסוכר בדם. בהמשך הערב, איכלו לאט ארוחה מאוזנת וקלה. ארוחה כבדה או מהירה עלולה לגרום לתחושת כובד, אי נעימות, הקאות ובחילות.

כמובן שמומלצת שתיה מרובה של מים על מנת להחזיר את הנוזלים לגוף במיוחד כשצום תשעה באב חל בקיץ.

כאשר מסיימים את הצום חשוב לחזור לקיום תזונה בריאה, לרבות צריכה של פירות וירקות טריים או מבושלים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים, טחינה וכדומה.

הערה: חשוב ביותר לציין, כי ההמלצות מותאמות לאנשים בריאים. אנשים חולים או כאלו הנוטלים תרופות צריכים להתייעץ עם רופא או דיאטנית קלינית לפני הצום.

נילי טבצ'ניק היא דוברת רשת סטודיו סי

נילי טבצ'ניק,
0 תגובות