"אי אפשר להפיל את כל האשמה על הסלולרי"

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה ביוזמת היו"ר כבל לישיבה מיוחדת במסגרת המשך המאבק בקטל בדרכים, בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר. היו"ר כבל פתח את הישיבה, כמידי שבוע, בציון מספר ההרוגים בתאונות דרכים שעומד מאז תחילת השנה על 224, לעומת 212 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד.

"אם לא יקרה נס נמצא את עצמנו חוצים את רף 400 ההרוגים השנה", אמר. הוא הזכיר כי הוועדה הובילה שימוע ציבורי בעניין, הגישה דוח בנושא והקימה ועדת משנה למעקב אחרי הטיפול במסקנות הדוח. יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ יעקב אשר, התייחס לחוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שיפקע בסוף השנה ואמר כי זו הזדמנות לחדד את תפקיד הרשות כחוד החנית במאבק. הוא אף קרא להעביר חלק מההכנסות מקנסות התעבורה למלחמה בתאונות הדרכים.

המנכ"ל גרונר אמר כי הדבר החשוב הוא הורדת מספר ההרוגים לכל קילומטר נסועה, תוך התמקדות בתוצאות ולא בתשומות של תוספת שוטרים או מצלמות. הוא הסביר כי למרות שמספר הנהגים, הרכבים והנסועה עולים בהתמדה, מספר ההרוגים ירד, עד למפנה שחל ב-2012 אז החל המספר לעלות. "כשניסינו ללמוד מה השתנה, גילינו גברותי ורבותי שאז הסמארטפון כבש את חיינו בסערה, הוא שינה לנו את החיים לטובה אבל גבה מאיתנו מחיר כבד מאוד. אי אפשר לטפל בהתמכרות של הישראלים לסלולרי על ידי הוספת עוד מצלמות מהירות ועוד ניידות. צריך פתרון טכנולוגי לבעיה טכנולוגית, וזה מה שעשינו תגברנו את הממד הטכנולוגי וחיזקנו את מיזם שומרי הדרך של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", אמר. הוא הוסיף כי אף יצא קול קורא לפיתוחים שמתמודדים עם השימוש בסלולרי בנהיגה.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי צריך לטפל במיוחד במגזר הערבי, מאחר שמספר ההרוגים בקרב הצעירים הערבים, בגילאי 17-24, הוא פי 10 מחלקם באוכלוסייה. ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי סכנה נוספת היא הפגיעה בהולכי רגל והוסיפה כי עובר זמן רב מדי מאז שמזהים בעיה בתשתיות בכבישים ועד שמטפלים בה. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי כשמדברים על הפחתת מספר ההרוגים בתאונות מתעלמים מהתחבורה הציבורית, כשהדבר המרכזי שהורג זה כלי הרכב הפרטיים. לדבריה, הסיכוי של נוסע בתחבורה ציבורית להיהרג בתאונה קטן ב-92% מהסיכוי של נוסע ברכב פרטי. ח"כ ג'ומעה אזברגה אמר כי תוך כדי הדיון קיבל דיווח על ילדה בת 3 שנהרגה בתאונת חצר בתל שבע, וקרא לחייב נהגים בריענון שנתי.

מנהל תחום המדיניות הציבורית בעמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, אמר כי צר לו לשמוע את אמירת המנכ"ל גרונר לפיה אם יש יותר נהגים ויותר כבישים אז יהיו גם יותר הרוגים. הוא הוסיף כי בהחלטת הממשלה אין תוספת תקציב אמתית וקרא ליישם את החלטות הממשלה שכבר אושרו, בהם החלטה לאייש 450 ניידות ולהציב 300 מצלמות. "בחמש השנים האחרונות נהרגו 1580 איש, אי אפשר להאשים את הסלולר מבלי לבדוק מה גרם לתאונות הקטלניות הללו", אמר. מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, אמרה כי הרשות ערוכה להרחבה מידית של מיזם שומרי הדרך, מכ-300 דוחות בחודש ל-1,500 והדבר תלוי במשטרה שמחכה לתקנים כדי לטפל בחומרים. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי יש מדינות במערב שכולם מדברים בסלולרי ומסמסים בנהיגה, אבל זה לא גורם אפילו לתאונה אחת. "הסלולרי קיים כבר מעל 20 שנה וכולנו משתמשים בו בנהיגה, עד שלא יטפלו בגורם האנושי לא יהיה שום שינוי" אמר.

ראש מחלקת התביעות באגף התנעה במשטרה, שרית פיליפסון, אמרה כי יש עלייה של 23% בדוחות שנרשמו מאז תחילת השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועלייה של 40% בדוחות על שימוש בסלולר ועלייה של 60% בדוחות על עבירה של אי מתן זכות קדימה במעבר חצייה. "העלייה באכיפה חייבת לבוא לידי ביטוי גם בהעלאת מספר השופטים", אמרה.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, אמרה כי חוץ מאכיפה וטיפול בתשתיות צריך לדבר גם על תרבות הנהיגה, וגם לנהגים ולהורים יש אחריות. לדבריה, לא יכול להיות שהורים קונים לילדים הקטנים שלהם הוברבורד ואופניים חשמליים. "קשה לאכוף כשכל אדם שני הוא עבריין", אמרה.

היו"ר כבל סיכם את הישיבה והודיע כי במושב הבא תטפל הוועדה בקידום ההשקעה בתחבורה הציבורית, ממש כשם שטיפול בנושא תאונות הדרכים, כדי לעשות הכל להביא לשינוי דרמטי בעניין. באשר לתוכנית ועדת המנכ"לים אמר היו"ר כבל כי לא מדובר באמת בתוספת של 4 מיליארד שקלים, והוסיף כי אי אפשר להפיל את כל האחריות על השימוש בסלולרי. הוא קרא לגרונר לטפל בקידום השימוש באמצעים טכנולוגיים תוך קידום החלטות ברורות בעניין. המנכ"ל גרונר אמר: משרדי הממשלה הרלוונטיים זיהו נכון את הבעיה ונתנו לה מענה בתקציב 2017-2018, והשינוי הדרמטי של ועדת המנכ"לים היה הכנסת אמצעים חדשניים שיוסיפו על הכלים הקיימים – במקום מצלמות מהדור הישן תגבור של שומרי הדרך במקומות בהם המשטרה לא נמצאת כדי לייצר הרתעה רציפה.

שחר גוראל,
0 תגובות