"מחסור בפתרונות תחבורה בדרום"

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), קיימה דיון נוסף בנושא מעטפת משאבי האנוש למעבר צה"ל דרומה, אליו זומנו גם מנכ"לי משרד האוצר והביטחון, שי באב"ד ואלוף (מיל') אודי אדם, בהתאמה, לאור חוסר ההסכמות בין המשרדים אשר עלו בדיון הקודם בחודש מארס השנה.

כזכור, במסמך העקרונות ליישום סיכום הביטחון, אשר נחתם בתאריך 19/05/2016, בין משרדי הביטחון והאוצר, נקבע כי המשרדים יחתמו על סיכום בנושא מעטפת משאבי האנוש למעבר צה"ל דרומה עד לתאריך 01/09/2016, אך עד כה לא נחתם הסיכום. הבעיה המרכזית אשר עלתה בדיון הוועדה בחודש מארס הייתה מרכיב מענקי השימור ותנאי הייצוב במעטפת משאבי האנוש, בהיקף של עד 1.3 מיליארד ₪, אשר סוכמו בין משרד הביטחון למשרד האוצר מבחינה תקציבית כוללת, אך לא הוסכם על רכיבי הסכום.

אדם אמר לוועדה כי בעוד נושא זה לא נפתר, הוא רואה בעיה גדולה הרבה יותר מבחינה כח האדם, אשר לא תאפשר את הוצאת מעבר יחידות התקשוב והמודיעין דרומה כלל - והיא המחסור בפתרונות תחבורה נאותים. "לשר התחבורה רצון טוב, אך הפתרונות הקיימים לא ריאליים ואין באופק פתרון ממשי. בטח בשנים הראשונות אנו צופים יוממות גדולה של קצינים וחיילים, ואי אפשר לבצע את זה בהסעות באוטובוסים. הרכבת הנוכחית לא תוכל להגיע לשם, ואולי הדבר יתאפר עם הקמת המסילה המזרחית, אבל אנחנו מדבירם על משהו בעוד שנים רבות. אנו עורכים עכשיו חשיבה מחודשת, כי אלו נכסים שאי אפשר לקחת עליהם הימור, וייתכן שנצטרך לחזור להחלטת ממשלה בנושא הזה. לדעתי אפשר לפתור את זה דרך תקציבים, כדי לקצר את הפתרונות לטווח של עשור לדוגמה. אם אנו מדברים על פרויקט לאומי, אז יש לתמוך בו בהתאם".

באב"ד: "בבסיס על ההסדרים המיוחדים לצה"ל, כמו פנסיית הגישור, עמד גם הנימוק שקצין לא בוחר איפה לשרת, וחייב להגיע לכל מקום ובכל שעה, אז למה עכשיו אני נדרש לתגמל עבור מעבר?! עם זאת, בנושא הטכנולוגי בלבד, בגלל שאנו מבינים את הצורך לשמר את האנשים מול התחרות העזה בשוק הפתוח, אנחנו מוכנים לתגמל רק את הטכנולוגים שהם לפני גיל פנסיית הגישור, כלומר 35. מענקים לכולם, ולא רק לאוכלוסייה זו, יש לה השלכות רוחב תקציביות בצבא, וגם בגופי ביטחון מקבילים". לגבי נושא התחבורה אמר באב"ד: "לא הכרתי את גודל הסוגיה, שמשמעות של אי ייצור תשתיות תחבורה נאותות זה אי מעבר צה"ל לדרום. אודי עושה נכון ומרים דגל, ואנו תופסים את זה 7 שנים לפני, והמטרה שלנו היום היא כבר להתחיל לייצר פתרונות".

עופר מרגלית, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "למיטב הבנתי ממשרד התחבורה, צוואר הבקבוק ברכבת הוא הרוחב בנתיבי איילון, שזה עניין פיזי ולא תקציבי. המסילה המזרחית היא הפתרון האפשרי ויש לזה עוד שנים, אבל חשוב להגיד כבר עכשיו שהרכבת לא יכול לפתור את הנשוא לאלפי קצינים חיילים. אנו גם חולקים עם עצם הצורך להסיע 15 אלף איש מהמרכז לדרום, לנצח, ושואפים שאנשים יעברו לדרום וגם שאנשים מהדרום ישרתו ביחידות הללו. אנחנו הרי גם מדברים על מעטפת למעבר משפחות ומעטפת לפתרונות דיור, אז איך אפשר לדבר על הכל ביחד? אנחנו רתומים למהלך הזה עד הקצה, וכל בעיה שאנו נתקלים בה אנו מנסים לפתור, אבל הבעיה התחבורתית זה לא תקציב אלא בעיה פיזית".

אדם: כשעושים שינוי בגוף ממשלחתי, מגיע הוועד ודנים בתוספות לכל העובדים, באופן שוויוני, ככה זה עובד. אין לי טענות למשרד התחבורה, שמשקיע מיליארדים בנגב, אבל בפתרונות הקיימים ובלוח הזמנים הקיים, אני לא יודע להביא את כח האדם האיכותי מהמרכז לנגב".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "אני נדהם ממה שאני שומע. נושא התחבורה הציבורית זו בעיה של כל המדינה, ולייצר פקקים נוספים על אלה שאנו כבר נחנקים מהם, בלי פתרונות נוספים, זה בין איוולת לפשע לאומי. האוצר חייב להשתמש בעניין הזה, בצורך של צה"ל, כמנוף לפתרונות תחבורה ציבורית".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "למיטב ידיעתי לא מאשרים פרויקט מגורים בינוני בלי לדעת מה תשתיות התחבורה אליו, ופה אנו מדברים על פרויקט לאומי, שרק עכשיו מבינים את גודל הבעיה. ממה שאני שומע פה נראה שאין ברירה אלא להקפיא את המעבר דרומה, אבל בו בזמן בצה"ל חייבים להבין שמי שחשב שיהיה מעבר דרומה והתנאים והחיים ימשכו כמו שהיו – טועה".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם: "אני לא זוכר משפט כל כך מדאיג של מנכ"ל ממשלתי בשלב כל כך מתקדם של מהלך אסטרטגי ופרויקט לאומי. הטיל של מעבר צה"ל דרומה שוגר, ואי אפשר להחזירו אלא רק לייצב ולכוון אותו על מנת שיפגע במטרה".

"לתומי חשבתי שנגיע לדיון היום עם תשובות והבנות, והסתבר לנו שהפערים יותר גדולים ממה שעלו בדיונים הקודמים. אני נתחיל לפקח על הפרויקט הזה בצורה יותר הדוקה, מכל הבחינות שלו".

שי טלמור,
0 תגובות