התמודדות עם פריצה לבית או לעסק

חזרתם  מחופשה , ולמרבה  הצער  גיליתם , שביתכם  או  בית  העסק  שלכם  -  נפרץ.  
סיבוב קטן  במקום  ואתם  מבינים שנגזל  רכוש  יקר  ורב  ואף  נגרם  נזק  עצום.  


 

 

מה  עושים ?

טיפים הכרחיים להתמודדות עם תוצאות הפריצה:

 

אל   תיכנסו -

אם חזרתם לביתכם (או לבית העסק) ומצאתם אותו פרוץ – אל תיכנסו, במיוחד אם יש חשד שהפורץ עדיין בתוך הבית (למשל אם נשמעים רעשים או סימנים אחרים המעידים על נוכחות בבית).

התקשרו מיידית למשטרה ואל תיקחו סיכון. הנסיון מלמד, כי במקרים רבים "פגישות" עם הפורצים הסתיימו בגילויי אלימות ונזק פיזי. גם אם ברור שהפריצה הסתיימה והגנבים עזבו את המקום, כניסה למקום הפריצה עלולה לשבש את הראיות שהמשטרה תמצא שם.

אל   תגעו -

למרות הפיתוי הגדול לסדר לאלתר את התוהו ובוהו שהותירו הפורצים בביתכם ולבצע נקיון יסודי בבית –  אל תגעו. יש לאפשר למשטרה (מז"פ) ליטול טביעות אצבעות וראיות אחרות, שאולי נמצאות בזירה. רק לאחר שהמשטרה תעשה את עבודתה – תתפנו לסדר ולנקות את הבלגן.

דווחו  מיידית  למשטרה -

רבים מעדיפים שלא לפנות למשטרה, מתוך הנחה, שממילא אין לה מספיק כוח אדם ותקציב להתחקות אחר עקבותיהם של הפורצים ולאתר את הרכוש הגנוב. זו טעות. מחובתכם לדווח למשטרה !

מעבר לחובה לדווח למשטרה, מיד עם גילוי הנזק, הרי אישור הגשת תלונה במשטרה הינו גם אחד המסמכים הנדרשים על ידי חברות הביטוח.

במסגרת הדיווח המיידי למשטרה, וגביית עדותכם, תישאלו לענין חפצים החסרים בבית. הקפידו לציין, ודאגו שתשובתכם תירשם, כי טרם ערכתם בדיקה מעמיקה לענין החפצים החסרים, וכי בשלב זה הינכם מוסרים עדות חלקית בנושא זה.

דווחו  מיידית  לחברת  הביטוח -

עם גילוי הנזק יש לדווח לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח, ולקבל הנחיות להמשך הטיפול. בהמשך תתבקשו למלא טופס הודעה ותביעה פוליסת רכוש – בתי עסק ודירה, ולהעבירו לחברת הביטוח בצירוף המסמכים הרלבנטיים הנקובים בטופס.

צלמו !  צלמו !  צלמו !

טלו מצלמה וצלמו כמה שיותר תמונות המתעדות את הבית, הנזק, הבלגן, ההרס.

אל תסמכו על תמונות שתצלם המשטרה (או נציגה הזריז של חברת הביטוח). רוב הסיכויים, שהמשטרה תבצע צילומים נקודתיים בלבד, אם בכלל.

ערכו  רשימה  מסודרת -

ערכו רשימה מפורטת שתכלול שני חלקים : רשימת החפצים החסרים, ורשימה של כל עבודות התיקון שיש לבצע בעקבות הפריצה. כך למשל, אם הפורצים שברו ארון, שברו ריצוף, שברו חלונות – הדבר מחייב תיקון מעבר לפיצוי בגין הפריטים שנגנבו.

ניתן להיעזר ברשימת תכולה שהוכנה בעת עריכת הפוליסה על ידי סוקר מטעם חברת הביטוח.

עליכם להקפיד על עריכת רשימה מפורטת ביותר, כדי למנוע תוספות ושינויים ברשימת החוסרים בשלבים מאוחרים יותר. חברות הביטוח אינן ששות לפצות מבוטחים ש"נזכרו" בשלב מאוחר יותר בפריטים שנגנבו.

הצטיידו  במסמכים  -

היעזרו בפוליסת הביטוח שקיבלתם בעת רכישת הביטוח, וכן בכל המסמכים הנלווים (למשל דו"ח סוקר לפיו בוטחה התכולה). הפוליסה כוללת רשימה של חפצים המכוסים על ידי חברת הביטוח. ברשימה זו אמור להופיע התיאור המדוייק של מכשירים חשמליים, תכשיטים, דגמים מיוחדים של ציוד ועוד. 

הכינו תיק מסמכים הרלבנטיים לטיפול בתוצאות הפריצה. בכלל כך, אישור הגשת התלונה במשטרה, המציין את מספר האירוע (פ.א.), אותו יש לציין בכל פניה למשטרה בענין התקדמות החקירה.

אל תזרקו דבר ללא  אישור -

הפורצים הרסו את מערכת האזעקה ? שברו גלאים ? השחיתו את המנעול ? חתכו והפרידו את דפנות הכספת ? אל תזרקו את הפריטים הללו ללא קבלת אישור המשטרה / חברת הביטוח לכך.

גם אם נבדקו טביעות אצבעות, עדיין רוב הסיכויים שתתבקשו להציג את הפריטים ההרוסים בפני נציג חברת הביטוח. זו תרצה לבדוק את המנעול השבור, קופסת האזעקה, הכספת הפרוצה וכן הלאה, ורק לאחר מכן תאשר לכם להשליכם.

החליפו  מנעולים  והתקינו  מערכת  אזעקה  חדשה  -

מעשה הפריצה יספק לכם שלל סידורים, וחובה להמצאת שלל מסמכים, כדי להתמודד עם תוצאותיו. ואולם, הדחוף ביותר, לפני הכל, כמשימה ראשונה, יש לדאוג להחלפת המנעולים בבית, כמו גם להתקין את מערכת האזעקה.

תאמו  בדיקה  על  ידי  שמאי  הביטוח  -

חברת הביטוח תשלח שמאי לביתכם לצורך בדיקה והערכה של הנזק. תיאום מוקדם ככל הניתן יאפשר את התחלת הטיפול בפיצוי, ועולה בקנה אחד עם רצונה של חברת הביטוח לבדוק את המקום מוקדם ככל הניתן. לאחר קבלת דו"ח השמאי והמסמכים אותם התבקשתם להעביר – תיבדק זכאותכם לקבלת פיצוי והיקף הפיצוי בהתאם לתנאי הפוליסה.

התמקחו !

לעתים, חברת הביטוח תנסה להעלות טענות מדוע לא מגיע פיצוי כלשהו מטעם כזה או אחר. בין היתר מהסיבה, כאילו לא הופעלו ההגנות הקבועות בפוליסה על מנת לשמור על הנכס המבוטח, כדוגמת על ידי אזעקה וכדו'. אינכם חייבים לקבל את עמדת חברת הביטוח כפשוטה, כי אם לנסות לשנות את קביעתה, ובמקרה הרע – לנקוט בהליך משפטי נגדה.

בנוסף, גם אם חברת הביטוח מכירה בחובתה לשלם, הרי באופן טבעי תנסה חברת הביטוח להקטין ככל הניתן את הערכת הנזק שנגרם לכם, על מנת להקטין את הסכום שישולם לכם. גם כאן - אין מדובר ב"כזה ראה וקדש". אם חברת הביטוח מציעה לכם פיצוי כספי בהסתמך על הערכה כספית שלדעתכם אינה ריאלית, התמקחו ! הגישו מספר הצעות מחיר ריאליות של בעלי מקצוע שונים, במסגרתן יפורטו העבודות אותן יש לבצע ועלותן הכוללת.

והכי חשוב – הישארו רגועים.

נכון. קל לומר, קשה לבצע. ועדיין – למרות מפח הנפש והלחץ, המובנים מאוד, יש להקפיד להירגע, ולהיכנס לפרופורציות. יש צרות גדולות יותר, ותמיד יש לשמוח על פגיעה ברכוש ולא על פגיעה בנפש חלילה. יש ליתן את הדעת על תופעת חרדה אצל ילדים אשר נחשפו לאירוע ולטפל בכך בהתאם. ברי, כי עצם עמידתכם באופן רגוע, וטיפול בבעיה באופן ענייני - משפיעים לטובה גם על הילדים ומשרים עליהם תחושת ביטחון.

עורכי   הדין   ורד   כהן   ורענן   בר-און,  ממשרד  בר-און,  כהן,  עורכי – דין,  אשר  מדורג  כמשרד  מוביל  בישראל  בעריכת  דין,  ובכלל  כך  בתחום  הליטיגציה  –  התדיינות  בבית  המשפט,  דיני  משפחה  ודיני ביטוח  ונזיקין,  כולל  רשלנות  רפואית.
www.Bar-OnCohen.co.il

 

עו"ד ורד כהן ורענן בר-און,
0 תגובות