"תקנות התעבורה מעודדות את הקטל בכבישים"

משרד התחבורה יצא בפרסומים נרחבים, ובהם הסביר כיצד הוא הולך להילחם בעברייני התנועה, ולהפחית את הקטל בדרכים. לא רק שפורסמו תקנות חדשות לקנסות ולזימונים למשפט, אלא שהמשטרה גם התגאתה בהצבת ניידות דמה להרתעת נהגים מביצוע עבירות.

אלא שעוה"ד עופר חורש, העוסק שנים רבות בדיני תעבורה, מבחין דווקא במגמה הפוכה מאחורי התקנות החדשות. לדבריו, לא רק שהן לא יפחיתו את הקטל בדרכים, אלא שלמעשה הן צפויות אף להגביר אותו.

לדברי עוה"ד חורש, התקנות החדשות מכפילות ולפעמים משלשות את הקנסות על עבירות התנועה, ומעלות במקביל את רף העבירה המחייב הבאה לדין. "כלומר, התקנות מרשות לנהגים להגדיל את חומרת העבירה, מבלי להסתכן בהעמדה לדין" אומר עו"ד חורש.

לדבריו, קנסות לא מדאיגים את ציבור הנהגים. "קנסות הם לא דבר נעים, אף אחד לא אוהב לשלם מאות ואלפי שקלים קנס – אבל אלה לא העונשים שמרתיעים נהג מלעבור על החוק. מה שמרתיע נהגים הוא שרישיון הנהיגה שלהם יישלל, שהם יועמדו לדין, שיוגש נגדם כתב אישום, ושרכבם יוחרם. אלה צעדים הרתעתיים באמת, והצעדים הללו לא רק שלא הוגברו, אלא הופחתו – ולמעשה, ניתן כיום לנהוג במהירות גבוהה יותר מאי פעם – ובכל זאת לא לעמוד בסכנה של שלילת רישיון מיידית" דברי עוה"ד חורש.

לדבריו, פרסום התקנות החדשות חמור במיוחד, מפני שהוא מגיע על רקע מספר שיא של הרוגים בתאונות דרכים ב-2016, ומפני שהן מעודדות נהגים לנהוג בפראות, בין השאר בכבישים אדומים – ולהסתכן בקנס בלבד.

"קנסות ללא משפט הם מס לכל דבר – וזו הרי מטרת התקנות הללו - להעשיר את קופת המדינה! במדינת ישראל אפשר לשלש מסים ואיש לא פוצה פה ומצפצף, ועוד מנסים להגיד לנו שזה במסגרת המלחמה בקטל בדרכים. זו ציניות שאין כדוגמתה. אין פה מלחמה, ואין פה הרתעה. יש פה ניסיון להכפיל את הגבייה מהציבור, ושההרוגים והפצועים בכביש ימותו" דברי עו"ד חורש.

"כבר שנים שלא התבשרנו על נסיקה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. אבל  בשנת 2016 חל שינוי חד במגמה, ונהרגו בה יותר קורבנות מאי פעם" אומר עוה"ד חורש.

"מצופה היה שמשרד התחבורה ישיק יוזמות חדשות על מנת להילחם בתאונות הדרכים – אך במקום זאת, נראה כאילו שהדבר כלל לא מעניין אותו".

לדבריו, מה שמשתקף מהמהלכים האחרונים של משרד התחבורה הוא שגביית קנסות – שהם למעשה גביית מס מהאזרח באצטלה של מלחמה בעברייני תנועה – הם אלה שמנחים אותו בפעולותיו.

לדברי עוה"ד חורש, ניתן לראות שבכל סעיף וסעיף בו שונה גם הקנס וגם רף ההעמדה לדין – נוסק הפיתוי לנהגים לעבור על החוק – ובכך לסכן את הציבור.

"פעם כשנהג היה נתפס עובר באור אדום – עבירה מסוכנת מאין כמוה, רישיונו היה נשלל באופן מיידי, והוא היה מועבר ישירות למשפט תעבורה. בשנים האחרונות העבירה הזו הומרה בקנס, ועכשיו הקנס עליה קופץ ב-50% - מ-1,000שקלים ל-1,500 ₪" אומר עוה"ד חורש. "מי שעובר באור אדום הוא רוצח!" אומר עו"ד חורש. "אבל מה שמעניין את המדינה זה שיש לו כסף, ושאפשר לגבות אותו ממנו. זו שערוריה!"

"כביש אדום? לא נורא – סע מהר יותר!"

"המצב מגיע לאבסורד, כאשר המדינה מכריזה על כבישים מסוימים כ'כבישים אדומים' - כבישים שבהם התרחשו בשנים האחרונות תאונות קטלניות רבות, כמו למשל בכביש הערבה (כביש 90). אך במקום להוריד נהגים שמתפרעים בכביש הערבה מההגה, ולשלול את רישיונם באופן מיידי – המדינה מעלה את סף המהירות שרק מעליו יזומן הנהג למשפט ויישלל ממנו רישיונו. המסר הוא: "סע מהר ומסוכן, מה שחשוב זה שתשלם, והרבה".

לדברי עוה"ד חורש, בכביש הערבה מרשה מעתה המדינה לנהגים לדהור ב-145 קילומטר לשעה – ולצאת מזה עם קנס בלבד – במקרה וייתפסו - ובלי התליית הרישיון כלל!

"מדובר במצב אבסורדי. המדינה קונסת נהגים בכבישים ארבעה מסלוליים בערים  - על נסיעה במהירות נמוכה של 80 קמ"ש למשל (כמו בדרך נמיר בה מותר לנוע בקטעי כביש מסוימים רק 60 קמ"ש, ומוצבות בה מצלמות אכיפה) – אבל מצד שני המדינה מתירה לנהגים להתפרע ולנהוג בכבישים אדומים ב-145 קמ"ש – ופוטרת אותם בקנסות בלבד. אני לא רואה פה ניסיון להפחית את תאונות הדרכים – אולי אפילו להיפך. מה שרואים פה בבירור זה ניסיון להכפיל את פדיון המס שנגבה מציבור הנהגים – כדי למלא את קופת המדינה" דברי עוה"ד חורש.

"הרישיון פקע? לא נורא. שלם קנס!"

"כך למשל", אומר חורש "נהג שנתפס נוהג למרות שרישיון הנהיגה שלו פקע כבר לפני חצי שנה ואפילו לפני שנתיים – יוצא בקנס בלבד!" 

לדבריו, פעם עבירה שכזו הייתה גוררת זימון למשפט תעבורה וקנס של 250 שקלים. היום ויתר המחוקק על המשפט – אבל שילש את הקנס.  מ-250 שקלים, הקנס נסק ל-750 שקלים. "האם צריך להשאיר נהגים ללא רישיון בתוקף על הכביש – ורק לבקש מהם עוד כסף? האם הצעד הזה מפחית את הקטל בכבישים? או שאולי הוא מגביר אותו דווקא?" מקשה עוה"ד חורש.

"דהירה ליד בתי ספר תהיה כרוכה בקנס בלבד"

דוגמא נוספת: אם נתפסת נוסע במהירות של 31-40 קמ"ש מעל המותר בעיר – מהיום לא תקבל זימון למשפט, אלא רק קנס מוגדל.

"בחלקים מסויימים בעיר, תוכל למשל לנסוע במהירות של 125 קמ"ש, אפילו בסמוך לבתי ספר וגנים – ולא תסתכן באובדן הרישיון" אומר עוה"ד חורש. "לעומת זאת - הקנס על העבירה הזו נוסק. אם עד היום היית מוזמן למשפט והשופט היה משית עליך קנסות בהתאם לשיקוליו השונים - היום יידרשו ממך 1,500 שקלים באופן אוטומטי. המדינה גם חוסכת את עלות המשפט, וגם גובה פי 3-4 יותר כספים על אותה העבירה" אומר עוה"ד חורש.

לדבריו, כשמחירי הלחם בארצות ערב נסקו – פרצו שם מהומות שהפילו משטרים. בארה"ב אם יש העלאה קטנה במסים – מפלגות מאבדות את השלטון, "אבל פה אפשר במחי החלטת שר – לא רק להעלות מסים – אלא להכפיל ולשלש אותם!" אומר עוה"ד חורש.

"קנסות ללא משפט הם מס לכל דבר – וזוהי הרי מטרת התקנות הללו - להעשיר את קופת המדינה! במדינת ישראל אפשר לשלש מסים ואיש לא פוצה פה ומצפצף, ועוד מנסים להגיד לנו שזה במסגרת המלחמה בקטל בדרכים. זו ציניות שאין כדוגמתה. אין פה מלחמה, ואין פה הרתעה. יש פה ניסיון להכפיל את הגבייה מהציבור, ושההרוגים והפצועים בכביש ימותו". 


עו"ד עופר חורש http://www.horesh.biz/  עוסק רבות בדיני תעבורה, ובהגנה על נאשמים בעבירות חמורות, כמו נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון בתוקף, תאונות דרכים ועוד.

עו"ד עופר חורש,
0 תגובות