מי יתריע על שכחת ילדים ברכב?

הוועדה המיוחדת לזכויות הילד קיימה דיון המשך בנושא 'מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב'.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הדיון הרביעי בנושא מאז הקיץ: "התחלנו לעסוק בנושא בצורה אינטנסיבית בחודש יולי עם ריבוי  המקרים שזעזעו את כולם והבנו שמדובר במגפה, שזו תופעה שיכולה לתפוס כל אחד. ישבנו בצוות מקצועי ששר הבריאות הסכים שמשרדו ירכז, החלטנו שהולכים למהלך מערכתי של כלל הגופים – משרד החינוך, הבריאות, התחבורה. הגענו לכמה החלטות שחלקן יצאו לדרך, אך אנחנו רגע לפני הקיץ ויש תחושה שכמה דברים לא סגורים עד הסוף ובהם נרחיב. אני מקווה שהדיון יוביל לקיץ שקט בגזרה הזו".

מירי כהן, משרד הבריאות: "אני רוצה לציין לטובה את הגופים השונים שפועלים אתנו כדי לצמצם את הבעיה ולמנוע ככל הניתן. התמקדנו כמשרד  הבריאות בהסברה, ריכזנו מאמץ עם כל משרדי הממשלה בנושא, פעלנו כדי להביא אותו לכלל המגזרים. נמשיך לעשות זאת, אך אנו צריכים את כולם במהלך, בכל הגזרות, גם הטכנולוגיות".

עינת סגל, משרד התחבורה: "החדשות הטובות הן שבמסגרת הסעות יש תקנה מחייבת שנכנסת לתוקף בתחילת החודש הבא. בנוגע לרכבים  פרטיים - ניסחנו קול קורא, תקצבנו חצי מיליון ש"ח כי הבדיקות במכון התקנים יקרות ורצינו לתמרץ יצרנים אבל הם לא מעוניינים להשתתף בגלל נושא האחריות - אם לא ישתמשו במערכת כראוי, אם הורים ינטרלו אותה כי היא תעצבן אותם, אם תהייה תקלה שיכולה לקרות, הם לא יכולים לקחת אחריות על אדם פרטי. נוכח כך החליט שר התחבורה שלא לחייב כרגע תקנה ברכב פרטי".

יו"ר הוועדה התרעמה על הדברים: "למה במקומות שנח לנו אנחנו מחייבים ושכשיש חיי ילדים על הפרק אנחנו מתחילים לחשוב למה לחייב? צריך למצוא דרך, לראות איך מוצאים עזר כזה וגם לא מפילים אחריות במקרה אסון על מי שלא אחראי. אם שר התחבורה היה אומר אנחנו מחויבים, נפעל בתקופה של זמן מסוים כדי למצוא את הפתרונות, הייתי יכולה לחיות עם זה בשלום, אבל התשובה היא לא, אי אפשר, אז תגידי לשר התחבורה שהחיים של הילדים האלה על הראש שלו".

סגל: "בשוק קיימות מערכות אך הן לא עומדות בתקן. כל אחד יכול להתקין מוצרים משרוך מציל חיים ועד מערכות חיישנים שכל אחד יכול לקנות. ההורים יכולים לרכוש את המוצרים. אין בעולם מדינה אחת שחייבה התקנה של המערכות האלה. הדברים מדברים בעד עצמם".

ח"כ אורי מקלב: "משרד התחבורה הוא המוסר של ההורים?! אל תשאלו למה ההורים לא קונים אמצעים, תעשו. אתם שוב בורחים מאחריות. 10 ילדים נהרגים כל שנה מנסיעה לאחור של רכבים כי סירבתם לתקן תקנה של חיישנים מתאימים. אני לא חושב שיש עוד נושא שדנו בו כל כך הרבה, יש אבזרים שונים, גם כאלה שיכולים לעמוד בתקן. יש 1001 תירוצים אבל האחריות אצלכם במשרד התחבורה".

ח"כ שאשא ביטון: "אולי ניתן ללכת לעזרים יותר פשוטים, אולי ניתן למצוא נתיב משפטי לאחריות. אני רוצה תקינה שתחייב הורים להשתמש בעזר טכנולוגי כל שהוא. נקיים דיון על עזרים טכנולוגים למציאת פתרונות".

בעקבות הדברים סוכם בין הצדדים כי הקול הקורא של משרד התחבורה ליצרנים לפתח תקינה לאמצעי התרעה של שכחת ילדים בכיסא ילדים ברכב ייצא בתוך שבוע ויפורסם באופן בולט, בנוסף סוכם כי תיבחן הגמשת התקינה הקיימת בנושא, שייתכן ששינויה יכניס מוצרים קיימים לגדרי התקינה.

בהמשך עסק הדיון בפניית גננות להורים שילדם לא הגיע למסגרת לאחר שעה מתחילת הפעילות.

ח"כ שאשא ביטון: "אני יודעת שבהרבה מקומות זה עבד, הייתה הערכות מצד מוסדות הלימודים, אני רוצה לוודא לפני שאנחנו נכנסים לקיץ איך מציפים מחדש ומגייסים את הגננות"

לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות, הסתדרות המורים: "היה פיילוט עם מערכת אלקטרונית במספר גני ילדים עם תוצאות מאוד מוצלחות,  גננות לא יתקשרו להורים כדי לדעת איפה הילד".

ח"כ שאשא ביטון: "את אומרת שאם הורים שכחו את הילד אז שימות?! גננות מטלפנות, שולחות סמסים, אז הן יכולות גם להתקשר להורים. אפנה בראש גלי לכל הגננות במדינת ישראל כדי להבין מה עמדתן. אתן עושות עוול לקבוצה ענקית של גננות שנמצאות שם. אין עליהן שום אחריות מוסרית או פלילית".

רות ברק, סגנית מנהלת המחלקה לגננות, הסתדרות המורים: "גננת שתחליט על כך ביוזמתה לא נתנגד, אבל לא ניקח אחריות על דבר כזה ולא ניתן שיהיה חוק כזה. עם 355 ילדים בשעת העומס של קבלתם גננת לא יכולה להתקשר".

פוקמנוסקי: "אין לך מושג מה קורה בגנים".

ח"כ שאשא ביטון: "יש לי מושג אני מלווה גננות, מבקרת בגנים. אני מאוכזבת מהנימה והשיח, קיבלתי מאות פניות כולל ציבוריות מגננות שרוצה להיות חלק מרשת הביטחון הזו. סיכמנו בקיץ הקודם שתרתמו בלי חקיקה, בלי חוזר מנכ"ל לבקשתכן, שבכל גן הגננת תסכם עם ההורים על אופן הפעולה, אני יודעת שבפנייה שלי הגננות ירתמו".

פוקמנוסקי: "זה מה שנעשה. כל הדברים האלה נעשו".

שרה דורות, גננת, הסתדרות המורים: "אחרי 30 שנה של גננת מצטיינת אם אקח אחריות על זה גם בלי חקיקה ויום אחד לא אספיק להתקשר וילד  ישכח זה מה שיזכרו לי, אותי יאשימו. אני אפרוש מיד עם הראש באדמה".

קרן אוחנה-איוס, יו"ר האיגוד הארצי לגנים פרטיים: "אני מאוכזבת מהדברים. אנחנו באים בגישה אחרת אף שרף הסיכון אצלנו גבוה משלכם, שכן  אנחנו מדברים על גילאי לידה עד שלוש, בהם זה קורה יותר. החלטנו שאנחנו מתרגלים למצב חדש, שאנחנו מוכנים לסייע, לא ממקום של אחריות אלא מחויבות  - מוכנים לעשות את השינוי כדי להציל ולו ילד אחד".

אורה גולדהירש, משרד החינוך: "יועצות שוחחו עם גננות, נעשו דיונים עם ההורים, הדבר הועלה למודעות. יש מצבים בהם גננות לא יוכלו להרים  טלפון, אמרנו להן שאין להן אחריות לעשות זאת, יש להן רצון לעשות זאת. אחרי חופשת הפסח יועצות יפגשו עם גננות לצורך ריענון וחבירה לנושא הזה, שיכלול שוב את העיסוק בשאלה האם הן רוצות להיות שותפות, האם הן יכולות ואיפה החשש שלא ויש חשש כזה".

בהמשך הציגה ח"כ שאשא ביטון שתוף פעולה בין משרדי האוצר, החינוך והמשרד לשיוויון חברתי (ישראל דיגיטלית) לסבסוד מערכות דיגיטליות שיוצבו בגנים, וציינה כי בכוונתה לקדם את המהלך.

ח"כ שאשא ביטון סיכמה את הדיון: "אני לא מתכחשת לעובדה שזה מפחיד וכולנו מפחדים שזה יהיה על הראש שלנו, זה לא אומר שאנחנו יכולים להימנע מלתת יד. משרד התחבורה - הוועדה קוראת לפרסם עוד השבוע את הקול הקורא ליצרנים להציע עזרים להתראה על המצאות ילד בכיסא הבטיחות ברכב, באמצעות פרסום בולט אמצעי התקשורת. הוועדה מבקשת לבדוק את שאלת האחריות המשפטית במקרה שהעזר לא יתריע על שכחת ילד ברכב.

"למשרד הכלכלה ולמכון התקנים - הוועדה קוראת לבחון את התקנה בנושא שמסתמנת כמחמירה מידי. למשרד החינוך - הוועדה מבקשת לקדם עזר טכנולוגי אחר שיסייע לצוותים בגנים להתריע על היעדרות ילד וכן לקרוא  לכל הצוותים המקצועיים בגנים  להתקשר להורים במקרים בהם ילד מאחר לגן, ובכך להיות חלק מרשת הביטחון לטובת הילדים. למשרד הרווחה - קריאה דומה לכל מפעילי המעונות.  הוועדה תקים דיון נוסף בטרם תצא הכנסת לפגרה, בו תבקש מיצרנים להציג פתרונות למניעת שכחת ילדים ברכב".

 

שי אופירי,
0 תגובות