מה עם מוניות השרות?

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי. היו"ר כבל פתח את הדיון ואמר כי כנס את הישיבה לא בגלל שיש לו בשורות גדולות, אלא להפך. הוא הזכיר כי בישיבה הראשונה בהצעה, שהתקיימה לפני למעלה מ-33 חודשים, העלה שר התחבורה ישראל כץ את נושא המרת הרישיונות, אולם הדבר לא מופיע בהצעה שהגיש משרד התחבורה. עוד הוא הזכיר כי עד היום לא קיבלה הוועדה תשובות גם באשר להעלאת מספר הנוסעים מ-10 ל-133 ובאשר לנושא הסובסידיה והכללת מוניות השירות בהסדר המלא של הרב קו. הוא דרש כי  לישיבה הבאה תגיד מנכ"לית משרד התחבורה, כדי לתת מענה לשאלות העקרוניות. "הממשלה צריכה להחליט מה מקומן של מוניות השירות בתחבורה הציבורית", אמר.

היו"ר כבל הוסיף כי פנה בעניין ההמרה ליועץ המשפטי לממשלה, והמשנה ליועמ"ש לממשלה עו"ד אבי ליכט הודיע לו כי יש לגבש הצעת חוק ממשלתית חדשה עם התיקונים שמבקש השר, ומשרד המשפטים יגבש עמדה בהתאם להצעה החדשה. היו"ר כבל הזכיר עוד כי הוועדה האריכה בחצי שנה את תוקף רישיונות מוניות וקווי השירות, אך עד כה לא קיבלה נוסח חדש ממשרד התחבורה. "המדינה חייבת לעשות מהפכה בתחבורה הציבורית לא פחות מהמהפכה בתשתיות – וצריך למצוא את הדרך להסדיר את מוניות השירות בראיה כוללת".

יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, אמר כי יש הסכמה רחבה בקרב חברי הכנסת כי אם מוניות השירות לא יוסדרו ברב קו אין עתיד לענף. הוא הוסיף כי הממשלה לא התייחסה לכך בהצעת חוק להסדרת הרב קו, ולא במקרה. ח"כ נורית קורן הוסיפה כי אם לא יהיה סבסוד למוניות השירות מי שיפגע יהיו האוכלוסיות החלשות. ח"כ יעקב פרי הוסיף כי בדיון הקודם ביקש התייחסות לנושא הסבסוד, וגם להארכת התקופה בין מכרז למכרז והעלאת מספר הנוסעים ל-13, אך עד כה לא קיבל כל התייחסות ממשרד התחבורה. "הרושם שלי שהממשלה גוררת רגליים ולא עושה מספיק לקדם את התחבורה הציבורית". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא ביקש לקבל תשובות לשאלות, ואמר כי מוניות השירות בלות חשיבות רבה בעיקר ביישובים הערבים.

סגן ראש עיריית נתניה, אלי דלל, אמר כי מהפכת התשתיות של שר התחבורה צריכה להגיע גם לתחבורה הציבורית. הוא הוסיף כי ללא מוניות השירות נתניה הייתה מושבתת, וקרא לתת להם את כל הכלים להצליח. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, הוסיפה כי ללא רב קו מסובסד הענף יחוסל. "היום בהצעת החוק יש רק מטרה אחת, והיא לעשות הליך תחרותי, בעוד שזה לא משתלם כלכלית להפעיל מוניות שירות. העובדה שהנושא הזה נגרר משנת 2006 ועד היום זה זלזול, הגיע הזמן שבעלי המוניות יצאו למחאה כי הציבור לא מבין אחרת", אמרה.

יו"ר ארגון מוניות השירות, פריד אברהם, אמר: "הייתי פה בשנת 2005, וגם ב-2010, ב-2013, ב-2016 וב-2017, וכנראה שאהיה פה גם ב-2018 כי שום דבר לא קורה. אם הסחבת תימשך לא יהיה מה להסדיר, הענף במוות קליני בטוח. היום פועלים 35% מהקווים שפעלו בשיא (2,289), והתרופה היא סבסוד והמרה". מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא הוסיף: "אנשי משרד התחבורה נוקטים במדיניות מכוונת של סחבת, בכל חודש שעובר נסגר עוד קו ובעוד שנה הדיון הזה יהיה מיותר לחלוטין. הרב קו חייב להיות חלק מהרפורמה, ולמי שזה לא יעזור לו צריך לאפשר המרה". היועץ המשפטי של ארגון מוניות השירות, עו"ד אורי זליגמן הוסיף כי אין הידברות מול משרד התחבורה וגם בקשות חופש מידע לא נענות. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקוב, אמר: "אי אפשר להישאר במצב הזה כי בכל יום שעובר, בסחבת של משרדי התחבורה והאוצר, נסגר עוד קו  והציבור משלם את המחיר".

בן בדרי מהנהלת ארגוני המוניות הוסיף: "אנחנו לא יודעים מה עמדת משרד התחבורה, אם הם לא רוצים מוניות שירות אז שישחררו את הענף ויפצו אותנו כמו את מגדלי הדגים". כוכבא העיר: "כל הפיצוי הוא חצי ממה שעלה פינוי עמונה. זו החלטה פוליטית". בסוף הדיון התפרץ גבריאל דהן, מאיגוד מוניות השירות, ואמר לחבריו להפסיק לדבר על המרה. "לכם יש רישיונות ואתם רוצים כסף, אני רוצה להמשיך לעבוד כי יש לי 7 ילידם להאכיל, אנחנו לא רוצים המרה", אמר. היו"ר כבל ביקש להרגיע, הוא סיכם את הישיבה ואמר כי הפרנסה בענף נפגעה בגלל הממשלה וקרא להם לפנות אליה בדרישה לתת מענה. הוא הוסיף כי בישיבה הבאה תחל הוועדה לדון בסעיפי ההצעה כפי שהגיש משרד התחבורה, ללא המרה או סובסידיה. הוא אף דרש ממנכ"לית משרד התחבורה להתייצב לישיבה הבאה ולתת תשובות לחברי הכנסת באשר לשאלות העקרוניות הנוגעות לרב קו, העלאת מספר הנוסעים וההמרה.

 

שגית לוי,
0 תגובות