"לא נאפשר הרס המושבה"

בעקבות חשיפת התנגדות תושבי המושבה הגרמנית בירושלים נגד תכנית הרכבת הקלה בעמק רפאים, התושבים מבטיחים: "לא נאפשר את הרס המושבה, דורשים דיון ציבורי בחלופות שהוצעו"

התושבים הגישו לראש העיר דו"ח מקצועי מקיף, שנכתב במסגרת הליך שיתוף ציבור שארך 4 חודשים. למרות שהדו"ח מצביע על נקודות בעייתיות רבות בתכנית העירייה ומעניק לחלופת עמק רפאים את הציון הנמוך ביותר, מסתמן כי ראש העיר ניר ברקת יפקיד את התכנית המקורית עוד השבוע – ללא דיון ציבורי על מסקנות הדו"ח. התושבים זועמים: "אספנו שקל לשקל בשביל מממן בעצמנו מומחים וישבנו שלושה חודשים כדי ללמוד את התכנית. התושבים והסוחרים התגייסו להליך הזה, כי קיווינו שמדובר בכוונה אמיתית של העירייה להקשיב ולשנות, אך אך נראה שבכוונת ראש העיר להפקיד את התכנית עוד השבוע", אומר בצלאל שמחוביץ', בעל בית הקפה בן עמי ברחוב.

חברת המועצה פלייר חסן (סיעת ירושלמים), מחזיקת תיק התחבורה והשימור במועצת העיר, מסרה: "עיריית ירושלים הובילה כאן תהליך של שיתוף ציבור שלא היה כמותו לדעתי בכל מדינת ישראל, והתושבים עצמם הרימו את הכפפה, אספו תקציב במאמץ רב, הביאו אנשי מקצוע והגישו דו"ח מקצועי לתפארת. אני קוראת לראש העיר להותיר את הדלת פתוחה, להפקיד לאישור את כל החלופות – ולקיים דיון ציבורי לגבי החלופה הנכונה ביותר לעיר בהמשך. המושבה הגרמנית היא נכס היסטורי ותיירותי – אין עוד שכונה כזו בירושלים, או בישראל בכלל. לפני שפוגעים באתרים היסטוריים ובאופי השכונה חובה עלינו לבחון את כל החלופות ולהמשיך בשיתוף הציבור".

בדו"ח המקצועי שהוגש השבוע על ידי תושבי וסוחרי המושבה הגרמנית לראש העיר, עלו מספר רב של נקודות בעייתיות בתכנית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים ההיסטורי:

  • התכנית מותירה נתיב תחבורה לכלי רכב לאורך מרבית הרחוב, ואף מחייבת הרחבה של סמטאות השכונה
  • בשל נתיב כלי הרכב, יוצבו לאורך הרחוב – 1100 מטרים אורכו - לפחות 10 רמזורים
  • בין מסילת הרכבת ובין כלי הרכב והמדרכות יוצבו גדרות אשר יגבילו את המעבר בין שני צידי הרחוב
  • התכנית אינה משפרת את מצב העסקים ברחוב – היא מרסקת המסחר והתיירות במושבה הגרמנית
  • המקטע בעמק רפאים יגרום לפגיעה קשה בנסיעת רכבי חירום ושירות (משאיות אשפה ואספקה)
  • התוואי בעמק רפאים ייפגע ונגישות לקשישים ובעלי מוגבלויות, ובגישה למוסדות חינוך 
  • תכנית העירייה היא הגרועה ביותר בכל הקשור לשימור אתרים היסטוריים
  • משך תקופת ההקמה הוא הארוך ביותר בחלופת עמק רפאים
  • התכנית תשרת פחות אנשים ופחות עסקים במעברה בעמק רפאים – בהשוואה לחלופות אחרות     
  • חלק מהמסילה יהיה דו כיווני – וכך רכבת תיאלץ להמתין למעבר רכבת מהצד השני עד 6 דקות

יואל חביב,
0 תגובות