מה לא לומדים?

אני עובד כטכנאי מכונות קפה. ובכן, לומד להיות אחד.

הבוס שלי מתעקש שכדי שאהיה טכנאי טוב, עלי להבין בדיוק מה קורה בתוך מכונה. מבחינתו לא מספיק שאדע שאם יש ברז סתום אז פתיחת הסתימה שלו תפתור את הבעיה. הוא רוצה שאפתח את הברז, אסתכל על חלקיו השונים, ואבין איך הוא עובד. כנ"ל לגבי כל חלק במכונה. לטענתו אני אהיה טכנאי הרבה יותר טוב אם אצליח להגיע להבנה כזו במקום לדעת שכשאני נתקל בסימפטום X אני צריך לעשות Y כדי לטפל בו.

אני מסכים עם הבוס שלי לחלוטין. הבנה מעמיקה של אופן פעולות המכונה תעזור לי לאבחן ולטפל בבעיות קשות, לאלתר פתרון כשאין פתרון "מהספר", לשפץ מכונות קיימות וכדומה.

יתרה מכך, ההתעקשות שלו גרמה לי להבין מה כל כך עקום במערכת החינוך שלנו.
במערכת החינוך שלנו מלמדים את הילדים להיות "טכנאים" גרועים. מלמדים אותם לעשות X כשהם רואים Y. לא מלמדים אותם הבנה עמוקה בנוגע לשום נושא שמלמדים בבית הספר. רוב האנשים שאני מכיר אוטומטית חושבים על מתמטיקה בהקשר הזה. במתמטיקה התלמידים לרוב לומדים נוסחאות, שיטות פתרון, תבניות ושבלונות ובאמצעותן הם צולחים את הבגרויות שמותאמות במיוחד לנוסחאות, לשיטות הפתרון, לתבניות ולשבלונות האלו.

אני כנראה בדעת מיעוט בנושא הזה: לדעתי יש דוגמאות בולטות הרבה יותר לתופעה הזו.
היסטוריה למשל נלמדת בצורה הכי שטחית שאפשר. התלמידים בישראל לומדים רשימת מכולת של עובדות, עם דגש ספציפי על העם היהודי בגולה ובישראל. את הרשימה התלמידים צריכים לשנן ולהקיא אותה במבחן הבגרות.

מה התלמידים בישראל *לא* לומדים? איך אנחנו יודעים את כל העובדות האלו. הם לא לומדים על שיטות איסוף המידע של ההיסטוריונים, על איך הם מצליבים את הנתונים השונים שהם אוספים, מה עושים אם נתקלים בנתונים סותרים ואיך אפשר ליישב ביניהם. אפילו לא מלמדים את התלמידים שלנו על הנתונים עצמם, אלא רק מה שנובע מהם, את הסיפור ההיסטורי. סיפור היסטורי ספציפי מאד.

אני חושב שהשיטה הנוכחית מיושנת, במיוחד בעידן האינטרנט. תלמידים שרוצים לדעת עובדות מסוימות יכולים באמצעות הכוונה מתאימה ללומדן בקלות בזמננו. כמעט כל עושר הידע האנושי נמצא במרחק כמה קליקים מהם. למה התלמיד צריך לשנן עובדות מסוימות ולהקיא אותן במבחן? מה המבחן מלמד על התלמידה ההיא מלבד יכולת השינון שלה?

העניין כמובן לא נכון רק להיסטוריה, אבל שם זה אולי הכי בולט. אנחנו מלמדים את התלמידים שלנו להיות משהו שהוא לא רלוונטי כיום - מכונות שזוכרות. אנחנו מלמדים אותם בעיקר *מה* לחשוב, במקום *איך* לחשוב.

אני לא מצפה ממערכת החינוך להעניק ל"טכנאים" שלנו הבנה מעמיקה עד רמת הבורג של המכונה. אני לא מצפה שתלמיד שסיים 5 יחידות מתמטיקה ידע לפתור משוואות דיפרנציאליות חלקיות, שתלמיד היסטוריה ידע לתכנן מחקר היסטורי פורץ דרך או שתלמיד אזרחות יהיה ג'ון לוק הבא.

אני כן מצפה ממערכת החינוך שלנו שתכין את הדור הבא לעתיד, עתיד בו הם יצטרכו להשתלב בשוק העבודה שידרוש מהם לחשוב, הרבה יותר מבעבר וכנראה גם הרבה יותר מבהווה. כרגע איך שזה נראה, מערכת החינוך שלנו לא ממש עושה את זה וכנראה גם לא תעשה את זה בעתיד הקרוב.

טום שדה,
0 תגובות