מהו גלוטן - חלבון החיטה?

בימינו, צצות  עוד ועוד דיאטות חדשות לשוק, כפטריות אחר הגשם, המבטיחות ירידה מהירה במשקל ותוצאות בטווח הקצר, או אפילו ריפוי מחלות ומניעתן, ועוד שלל הבטחות. אחת מהדיאטות הנפוצות להן אנו חשופים היא דיאטה ללא גלוטן, המבטיחה שנרגיש טוב יותר עם עצמנו, נמנע מחלות ונרד במשקל. האם הטרנד "ללא גלוטן" נכון לבריאות?

ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו C, תספר לנו מהן 5 הטעויות הנפוצות, הגורמות לנו להתחיל בדיאטה ללא גלוטן?

טעות מספר 1: ללא גלוטן היא הבחירה הבריאה

אחת התפיסות המוטעית בקרב אנשים בריאים (שאינם חולי צליאק, או רגישים לגלוטן) המחליטים להתחיל בדיאטה ללא גלוטן, היא הסברה שדיאטה נטולת גלוטן היא הבחירה הטובה לקיים אורח חיים בריא. אך למעשה מחקרים הראו כי אין יתרונות בריאותיים מוכחים לדיאטה ללא גלוטן. יתרה מזאת, היא אף יכולה להגביר את צריכת הקלוריות, והשומן, ולתרום לחסרים תזונתיים משמעותיים היכולים לטשטש אבחנה אמתית, של מחלת הצליאק.

טעות מספר 2: משפר כאבי בטן ותסמינים שונים במערכת העיכול

ישנם אנשים הנמנעים מצריכת גלוטן עקב כאבי בטן ותסמינים במערכת העיכול (כגון שלשולים, עצירויות ונפיחות בטנית), אותם אנשים חושבים שהימנעות מגלוטן תגרום להפסקת התסמינים. אך פעולה זאת איננה בהכרח נכונה, משום שאנו לא יודעים בוודאות אם התסמינים נגרמים ע"י חשיפה לגלוטן או חומרים אחרים. לכן יש לפנות לגסטרואנטרולוג (רופא מומחה גסטרו), על מנת לאבחן את התופעה. יכול להיות שמדובר בכלל בתסמונת המעי הרגיז, ואין מדובר בצליאק או אי סבילות לגלוטן. כמו כן, במידה ומדובר ברגישות לרכיב מזון מסוים יש להתייעץ עם דיאטנית ולהתאים תפריט מאוזן שאינו מכיל את רכיב המזון הגורם לרגישות. במידה והתגלה צליאק, יש להתאים דיאטה ללא גלוטן.

טעות מספר 3: גלוטן רעיל

הגלוטן, הוא חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ובתוצרי מזון המכילים אותם כגון,(פסטות, עוגות, רטבים למיניהם, לחמים, פיתות, תבלינים ועוד). תפקידו לאפשר הדבקת מרכיבי הקמח והפיכתו לבצק, שמו של הגלוטן בא מהמילה Glue דבק, המעניק ללחם ולמאפים את נפחם וגמישותם. כיום קיימת סברה כי גלוטן הוא רעיל לכלל האוכלוסייה, ויכול לגרום למחלות שונות והסרתו מהתזונה יכולה למנוע מחלות שונות (כמו, בעיות מפרקים, מחלות אוטואימוניות, מחלות הקשורות לבלוטת התריס ועוד), אך בפועל לא קיימת הוכחה מדעית לכך שגלוטן רעיל וצריכתו גורמת למחלות. עם זאת, אנשים שאובחנו חולי צליאק יצטרכו להימנע מחשיפה לגלוטן זאת משום שחשיפה לגלוטן יכולה לפגוע בבריאותם ולגרום לתסמינים שונים (כגון, כאבי בטן, שלשולים, בטן תפוחה, תת ספיגה וחסרים תזונתיים, אנמיה, ובקרב ילדים ובני נוער למשקל ירוד ושבירת אחוזוני משקל, אנורקסיה, נמיכות קומה, ואיחור בהתפתחות מינית), ואף לחלות בסרטן, חולי צליאק שאינם מקפידים על דיאטה ללא גלוטן הם בסיכון פי 25 לחלות בלימפומה (גידול סרטני בקשר הלימפה ) לעומת שאר האוכלוסייה.

כיצד זה קורה?

מחלת הצליאק נגרמת מרגישות של רירית המעי לחלבון בשם גליאדין המרכיב יחד עם חלבון הגלוטנין את הגלוטן. כשגליאדין מתפרק במערכת העיכול, תוצריו מזוהים ע"י תאי מערכת החיסון כגורם זר שיש לסלקו מהגוף ומתרחשת תגובה אוטואימונית של הגוף הגורמת לו לייצר נוגדנים נגד רירית המעי של עצמו. מחלת הצליאק יכולה להתפרץ רק אצל מי שנושא את הגן המסוים למחלת הצליאק (HLA-DQ2  או  HLA -DQ8), ויכולה להיות סיפטומטית וגם א- סימפטומטית (כלומר ללא הופעת תסמינים קליניים כלל). כדי לאבחן צליאק ישנם קריטריונים ברורים הכוללים, ערכי נוגדנים מסוג (TTG-IgA ו EMA) גבוהים מאוד, בדיקת ביופסיה של המעי חיובית המאשררת סופית את המחלה, במידה והביופסיה יצאה שלילית אין מדובר במחלת הצליאק. אנשים שלא אובחנו כחולי צליאק אך סובלים מתסמינים במערכת העיכול וחל שיפור במצבם בעקבות דיאטה ללא גלוטן, יכולים להיות רגישים לגלוטן ובמקרה זה יש להתאים דיאטה מאוזנת ללא גלוטן אשר מקלה על הסימפטומים.

טעות מספר 4: דיאטה ללא גלוטן מונעת התפרצות צליאק אצל קרוב משפחה מקרבה ראשונה של חולה הצליאק

נמצא שקיימת שכיחות גבוהה בקרב אחים וקרובי משפחה של חולה הצליאק, שכיחות גבוהה יותר נמצאה בקרב תאומים (מדברים היום על שכיחות של כ- 85%). בנוסף, ישנה שכיחות רבה יותר בקרב חולי סכרת נעורים. שילוב של הגורמים המשפיעים על התפרצות המחלה הם, נטייה גנטית, וגורמים סביבתיים שונים המעוררים את תגובת מערכת החיסון, יש המשערים כי מדובר בפתוגן (חיידק, או נגיף), או לחץ נפשי. עם זאת, מחקרים מראים כי כל עוד לא אובחנה צליאק אצל קרוב המשפחה של חולה הצליאק, דיאטה ללא גלוטן אינה נחוצה. דבר זה נכון גם לגבי תינוקות להורים שחולים בצליאק, כל עוד לא אובחן צליאק או אלרגיה לחיטה (תגובה אלרגית המייצרת נוגדנים מסוג IgE), דיאטה ללא גלוטן אינה נחוצה.

טעות מספר 5: דיאטה ללא גלוטן מורידה במשקל

לא הוכח כי הימנעות מצריכת גלוטן מביאה לירידה במשקל. אם תסתכלו על סימון התזונתי שבמוצרי המזון שאינם מכילים גלוטן, אולי תופתעו לגלות שהמוצרים מכילים כמות קלוריות זהה או גדולה יותר. במוצרים ללא גלוטן יש יותר עמילן, סוכר ושמן וזאת כדי לדמות אותם מבחינת הטעם והמרקם למוצרים המכילים גלוטן. הירידה במשקל המתרחשת בדיאטה ללא גלוטן היא בשל הורדה של בצקים,  מאפים, עוגות ועוגיות העשירים בקלוריות, סוכר ושומן, ולא בגלל שאינם מכילים גלוטן.   

 

ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C,,
0 תגובות