בכפרים אין דרכים סלולות

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בסלילת כבישים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב ובפגיעה בהולכי רגל כתוצאה מבעיות בטיחות בדרכים לא סלולות. ח"כ חנין, שעמד בראשות הישיבה, אמר כי אי אפשר להשלים עם מציאות שבה מבוגרים וילדים נפגעים בגלל היעדר כבישים, וביקש למצוא פתרונות מעשיים לכך בעיקר לסלילת דרכים לבתי הספר. ח"כ טלב אבו ערער, שיזם את הדיון, אמר כי כל ילד זכאי לחינוך, ולא משנה היכן הוא גר, לכן המדינה צריכה לאפשר דרכים ראויות לבתי הספר כדי לשמור על חיי הילדים. הוועדה עסקה גם בהנגשת התחבורה הציבורית לנשים בכפרים הבלתי מוכרים, בדיון משותף של ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ חנין, ולוועדה לקידום מעמד האישה והשוויון המגדרי, בראשה עומדת ח"כ עאידה תומאס סלימאן.

יו"ר מועצת הכפרים הלא מוכרים, עטייה אלעאסם, אמר כי יש החלטות לסלול דרכי גישה לכל בתי הספר ויש תקציבים, אבל אין ביצוע. "מקריבים את ילדינו בגלל התקציב או בגלל הסתכלות פוליטית מדינית. אם המדינה לא תסדר לנו את הכבישים לא נשלח את הילדים לבתי הספר", אמר.

לדבריו, אפילו בכפרים שקיבלו הכרה מהמדינה עדיין אין דרכים סלולות ביישובים עצמם ודרכים לבתי הספר. ח"כ אוסאמה סעדי הזכיר כי ח"כ אחמד טיבי נוהג לומר ש"בחברה הערבית הכל מזופת, חוץ מהכבישים" והוסיף כי הדבר מוביל ל"מספרים זוועתיים של תאונות חצר וילדים שנדרסים למוות". ח"כ מסעוד גנאים אמר כי לא משנה אם המדינה מכירה ביישובים או לא, עדיין צריך לספק לחיים בהם את הצרכים הבסיסים כמו מים, כבישים וחינוך. שמואל דוד מעמותת שתיל הזכיר כי בית המשפט העליון קבע לפני שנים שבמקום שבו המדינה מקימה בית ספר היא צריכה לסלול אליו כביש, ויש החלטת ממשלה כזו משנת 2009.

מנהל מרחב דרום ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אבי אזולאי, אמר כי בשנים 2011-2015 היו 200 תאונות קטלניות בהם היו מעורבים בדואים בדרום, ובאותה תקופה נהרגו 32 ילדים עד גיל 14, כאשר 20 מהם היו ילדים עד גיל 4. הוא הודה כי קיימת בעיה של תשתית וקרא לפועל לכך שבכל מקום שבו יש בית ספר יהיה אישור לסלול אליו כביש. יוסי מימון מהרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב אמר כי יש מקומות בהן הרשות נתקלת בתביעות על קרקעות ולכן לא ניתן לחבר כבישים לחלק מבתי הספר, והוסיף כי הרשות לא יכולה לסלול כבישים ביישובים הבלתי מוכרים. ח"כ חנין העיר לו ואמר "אתם הרשות להסדרה, אז תסדירו". הוא אף דרש לקבל התייחסות לחיבור כל בתי הספר של הבדואים בדרום לכבישים, כראוי במאה ה-21. נציג משרד התחבורה, אמר רשרש, הסביר כי בכפרים הבלתי מוכרים ועדת התכנון המחוזית לא מאשרת היתרים וח"כ חנין אמר בתגובה כי יפנה לוועדה המחוזית בדרום כדי להעמיד אותה על אחריותה לחיי התושבים. סמנכ"ל המגזר הערבי במרכז לשלטון מקומי אמר: "איפה שיש כסף אין היתר, איפה שיש היתר אין כסף וזה נראה שמנסים להתחמק מאחריות ועשייה. אם הבעיות לא יפתרו הילדים יסחבו איתם לכל החיים את הקיפוח, לכן צריך לעשות מעשה".

ח"כ חנין התייחס גם להנגשת התחבורה הציבורית לנשים ואמר כי "יש ממשק מאוד כואב בין מצוקה של היעדר תחבורה ציבורית למצוקת הנשים בכפרים הבלתי מוכרים". ח"כ תומא סלימאן הוסיפה כי נשים רבות נאלצות לצעוד קילומטרים רבים בגלל שאין תחנות על הכבישים הראשיים סמוך לכפריהן. סעדה אבו ג'ודה סיפרה לחברי הוועדה כי כבר 7 שנים מדברים על הקמת תחנה בכביש 80, מתל ערד לכסייפה, ובינתיים התושבים בכפרים שעל הכביש נאלצים ללכת ברגל שעה וחצי לתחנה הקרובה, בזמן שתחנה על הכביש הייתה יכולה לקצר זאת ל-5 דקות הליכה. "אני מרגישה שאני לא חיה במדינה שלי, שאין לי כבוד, וכל אחד זורק את הבעיה למישהו אחר", אמרה.

ד"ר יעלה רענן, שבדקה את הצרכים בנגב, אמרה כי בכביש 40 ממצפה רמון לבאר שבע יש 52 תחנות, שאף אחת מהן לא משרתת למשל יישוב בדואי שבו 500 תושבים. "מורות שמגיעות ללמד במקום צריכות ללכת קילומטרים בשמש כי אין תחנה", אמר. לדבריה, המנבא הטוב ביותר ליציאת נשים לעבודה זה תחבורה ציבורית, והמחסור בתחנות עומד בניגוד מוחלט לרצון של המדינה להוציא את התושבים הבדואים והנשים הבדואיות לעבודה. נציג עמותת סיכוי, עפר דגן, אמר: "האוכלוסייה הכי מוחלשת שהכי צריכה תחבורה ציבורית כדי להשתלב בהשכלה ותעסוקה – דווקא ממנה השירות הזה נמנע".

נציגת משרד התחבורה, רחלי רוזנזפט, אמרה כי המשרד מעוניין להציב תחנות על הצירים הראשיים וכבר לפני שנה תקצב תוכנית ל-14 תחנות על כביש 80. נציג נתיבי ישראל, עדי גמליאל, אמר כי התחנות נמצאות בעבודה אך לא ידע לספק פרטים באיזה שלב. ח"כ חנין דרש לקבל תשובות בכתב באשר לשלבי הביצוע של התוכנית והוסיף כי הרשות לתחבורה ציבורית צריכה להפעיל חשיבה יצירתית ולמצוא דרכים להביא תחבורה ציבורית לכפרים המוכרים וגם לכפרים הבלתי מוכרים. "יש שם אזרחים ומגיע להם מענה, אל תסבירו לנו מה אי אפשר, את זה הבנו, תסבירו לנו מה הפתרון", אמר. ח"כ עאידה תומא סלימאן הוסיפה: "לא דרושה יצירתיות יוצרת מהכלל, צריך רק לחשוב על הציבור שמגיע לו השירות האלמנטרי הזה של תחבורה ציבורית". ח"כ חנין סיכם ואמר כי בכוונת הוועדות לקיים מעקב אחר הטיפול הן בסלילת הכבישים לבתי הספר והן אחר הקמת התחנות.

שגית לוי,
0 תגובות