"מספר ירוק" ותשואה של 7%

האם המדינה צריכה לפצות את מי שרכש (או קיבל במתנה/מחיר סמלי מהמדינה) נכס מניב אך נושא סיכון?

אתר משרד התחבורה: יש להפריד בין רשיון נהיגה למונית, המאפשר הסעת נוסעים במונית, ובין רשיון להפעלת מונית וקבלת מספר זכות ציבורית, המכונה גם "מספר ירוק", המאפשר לרכוש ולהפעיל מונית וכן להשכיר את המונית ו/או את רישיון ההפעלה.

מחיר רשיון בשוק כ-130,000 והשכירות החודשית כ-900 ש"ח לחודש. מקור: מאמר בYNET. (לפי יד2 השכירות היא 1400). מי שרוכש "מספר ירוק" צפוי לתשואה שנתית של כ- 7%. התשואה הגבוהה (בהשוואה למשל לתשואה משכר דירה, או תוכנית חסכון) מגלמת סיכון לא קטן. מניין הסיכון? שינויי רגולציה, כניסת UBER ועוד.

כששר התחבורה כץ חוסם את כניסת אוברX הוא לא מגן על נהגי המוניות, הוא מגן על המשקיעים. נהג שהוא גם בעל הרשיון יפסיד מכניסת אובר לא בגלל שהוא נהג אלא בגלל ירידת ערך הרשיון.

שינויים ברווחיות בענף המוניות בגלל הגדלת היצע "מספרים ירוקים" או בגלל שינוי תעריפים, או בגלל תחרות, לא משפיעים כמעט על ההכנסה של הנהגים: כל השינויים מתגלגלים לשינוי בדמי השכירות של הרשיון. הסיבה פשוטה: כמעט כל אחד יכול להיות נהג מונית, ולכן בשיווי משקל ההכנסה של נהגי המוניות לאחר תשלום דמי השכירות משתווה לחלופות בשוק העבודה. (בלי קשר לאובר, הנסיון של הממשלה לסייע לנהגי מוניות על ידי קביעת תעריף, או מגבלה על כמות המוניות, מעולם לא הצליח - הכל מתגלגל לבעלי הרשיונות)

פרופ' עומר מואב,
0 תגובות