כרטיס לאוטובוס ל-24 שעות

"בטוחים שאתם חיים במדינה סופר-מתקדמת?

תחשבו שוב:

בודפשט היא הלב הפועם של הונגריה, מדינה בת כמעט 10 מיליון תושבים. דירוג עולמי של תמ"ג: 56 בעולם, מה שמציב אותה כמדינה מתפתחת, מזרח אירופה קלאסי. ...

מולה - תל אביב, המרכז התרבותי של ישראל. כ-8 מיליון תושבים, דירוג עולמי של תמ"ג הינו 48. על פי קרן המטבע הבינלאומית וספר העובדות העולמי של ה-CIA מדינה מפותחת לכל דבר ועניין לצד מדינות מערב אירופאיות מן השורה.

בואו נקל קצת את החיים למשרד התחבורה הישראלי ונוציא מהמשוואה את הרכבת התחתית המסועפת והמרושתת להפליא של ההונגרים - מה שאין כאן, אינו בר השוואה מבחינתי.

בבודפשט רשת ענפה של אוטובוסים שמחברת את אזורי העיר והפריפריה עם תחנות מטרו ורכבת למרכז העיר, קנית כרטיס לאוטובוס? הוא כמובן תקף גם עם המטרו וגם על החשמלית, כך שתוכל להשלים את הנסיעה עד היעד הרצוי, מי החברה המפעילה היא שאלה לא רלוונטית. אנחנו נאלץ להסתפק ברב-קו, שלרוב יתקשה לסנכרן בין "אגד" ל"דן", על חשבון הנוסע כמובן.

בשעות הלילה פעילות הקווים מצטמצמת אך לא מפסיקה. אין מה לחשוש בנסיעה ברכבת התחתית או באוטובוסים גם בלילה, פקחים שומרים כל העת על הסדר. אצלנו יש כיבוי אורות לא ברור סביב חצות, כי הרי ידוע שאזרחים מתניידים בבקרים בלבד.

והמחיר? בבודפשט כרטיס חופשי ליום אחד תקף ל- 24 שעות מרגע הקנייה. המחיר הינו כ- 20 שקלים. תקף לכל כלי תחבורה באשר הוא ולכל אורכה ורוחבה של בודפשט (ששטחה 525 קמ"ר, בדיוק פי 10 משטחה של תל אביב). נסיעה אל יעד די נידח כ-70 ק"מ מבודפשט, תעלה כ- 15 ₪ לכיוון, ותיקח שעה ורבע. נסו לחשוב כמה זמן יקח לכם להגיע מתל אביב למושב אמציה שנמצאים באותו מרחק, וכמה זה יעלה לכם.

לירוקים בינינו: חברות האוטובוסים מפעילות קווים שקטים, הפועלים על חשמל ואינם מזהמים. אנחנו עדיין עובדים עם אוטובוסים זללני דלק, מזהמים ומנועים שואגים.

והתולדה, והיא אולי הכואבת ביותר: השימוש בכלי רכב פרטיים בבודפשט אינו נרחב. כשיש תחבורה ציבורית יעילה נפגוש שם אזרחים מכל השכבות הסוציו-אקונומיות בחברה: מאנשי עסקים דרך קשישים ועד בני נוער. אצלנו, בעלי הכסף העודף ישרפו שעות בפקק. ישלמו בין 20 ל-50 שקלים על מקום חניה בעיר הצפופה, ולפעמים גם יחכו שעות עד שתתפנה. תחבורה ציבורית תהפוך נחלתם של החלשים בלבד, ובהתאם לכך גם תעדר מסדר היום הציבורי ועיסוקם של פוליטיקאים ונבחרי ציבור.

אם כל הנתונים האלו לא גרמו לכמה שאלות אצלכם להתעורר, קבלו אחת ממני: איך ייתכן כי יצואנית ידע בכל תחום אפשרי כמו ישראל (היי-טק, מדע, חלל ורפואה, רק תבחרו...) מציגה תמונת מצב גרועה משל מדינה מזרח אירופאית, שיותר מתקרבת למדינת עולם שלישי?"

גל קולוג,
0 תגובות