13 שנה לטרמינל 3

יום חג לנתב"ג - 2 בנובמבר 2004, נחנך טרמינל 3, בן 5 הקומות, בית הנתיבות הגדול והמודרני המוכר גם בכינוי נתב"ג 2000.

הטרמינל נפתח בשנת 2004, באיחור של ארבע שנים "בלבד" מהתכנון המקורי.

טרמינל 3 הוקם במרחק של 2.5 ק"מ מערבית לטרמינל 1, ובנייתו הייתה אחד ממיזמי התשתית הגדולים ביותר בישראל בשנים האחרונות.

הטרמינל, שבו 24 גשרי עלייה למטוסים הערוכים ב-3 זרועות, מסוגל לטפל בלמעלה מ-10 מיליון נוסעים בשנה, אך ניתן להגדיל את הקיבולת שלו עד 16 מיליון נוסעים בשנה, באמצעות הקמת שתי זרועות נוספות.

החלק היבשתי של טרמינל 3 נבנה באופן המאפשר את הרחבתו משני צידיו. בטרמינל שני בתי כנסת, שלושה סניפי בנק, משרדי כרטוס וסוכנויות נסיעות, וחברות להשכרת רכב. בכל רחבי הבניין פועל שירות אינטרנט אלחוטי ללא תשלום המופעל על ידי חברת 012 סמייל. תחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון ממוקמת בקומה התחתונה של הטרמינל היבשתי.

טרמינל 3 תוכנן במטרה לענות ככל הניתן על צרכיהם של נוסעים ומלווים בעלי מוגבלות. במגרשי החנייה הוקצו 240 מקומות חנייה לנכים. המעליות הותאמו לבעלי מוגבלויות (כפתורי לחיצה נמוכים, כיתוב ברייל ומערכת כריזה), וברחבי המבנה שולבו ברזי שתייה, מתקני שירותים וטלפונים ציבוריים העונים על צרכיהם. בביקורת הגבולות הוקצו עמדות המותאמות לשימוש בעלי מגבלות, וכיסאות גלגלים ורכב חשמלי עומדים לשרתם. במקרה חירום יינתנו התראות לכבדי שמיעה באמצעות הבזקי אור.

ב-24 ביולי 2013 פורסם כי מועצת רשות שדות התעופה אישרה את הקמתו של בית מלון בנמל התעופה, ובו יהיו מאות חדרים. בית המלון מתוכנן לקום בצמוד לטרמינל 3, ורמתו, גודלו וזהות הרשת אליה ישתייך יקבעו במכרז. בחודש אפריל 2013 הציבה רשות שדות התעופה עשר עמדות לבידוק עצמי בטרמינל 3, שש מהן עבור נוסעי חברת אל על, והיתר עבור נוסעי דלתא איירליינס, אייר פראנס ואייר קנדה. בהמשך יוצבו עמדות בידוק עצמי נוספות אשר ישרתו את נוסעי כל החברות. עוד צפויה הכנסתן לשימוש של עמדות הפקדת מזוודות ממוחשבות.

במעבר הגבול בטרמינל 3 פועל "מסלול מהיר", המאפשר זיהוי ביומטרי של נוסעים הנכנסים והיוצאים מהארץ. השימוש במערכת פתוח לתושבי ישראל שגילם מעל 18 שנים והוא מלווה בתהליך רישום חד-פעמי. המסלול מבוסס על קריאה גאומטרית של גב כף היד, ודרכונו של הנוסע אינו מוחתם. עם זאת על הנוסע להצטייד בדרכון בכל מקרה וכן בכרטיס ייעודי המשמש להזדהות במערכת. בכל שימוש במערכת מונפק לנוסע אישור חתום המשמש ראיה לכך שהשלים את תהליך המעבר במעבר גבול. ב-6 בינואר 2010 הודיעה רשות שדות התעופה על השלמת פיתוחה של מערכת "יוניפאס" (Unipass) אשר תאפשר לנוסעים המעוניינים בכך, לבצע בידוק ביטחוני עצמאי. המערכת מתבססת על שימוש ב"כרטיס חכם" והשוואת טביעת אצבע ותמונת פנים ממוחשבת. 

גיל שפר,
0 תגובות